In deze reeks van artikelen bespreken we een aantal voedingsmiddelen die erg populair zijn om te eten en die je, omdat ze zo gezond zijn, regelmatig zou moeten toevoegen aan je dagelijkse voeding.

In dit artikel bespreken we wat je moet weten over kurkuma en wat de gezonde voordelen ervan zijn.

Wat is kurkuma?

Kurkuma is een specerij gewonnen uit de plant Curcuma longa, die veel voorkomt in India. Het wordt gemaakt van de wortel van deze plant en is een vast ingrediënt van curry-/kerriepoeder. Andere benamingen voor kurkuma zijn koenir, koenjit, Indiase geelwortel en turmuric (Engels).

Kurkuma heeft een milde bittere smaak en wordt vaak gebruikt als specerij en smaakmaker in curry gerechten. Ook wordt kurkumapoeder veel gebruikt als kleurstof (E100) in allerlei voedingsmiddelen vanwege de gele kleur.

Kurkuma bevat belangrijke vitamines en mineralen zoals: vitamine C, calcium, ijzer, magnesium, kalium en mangaan.

Het is volop verkrijgbaar in poedervorm, maar wordt tegenwoordig ook verkocht als capsules, thee, poeders en supplementen met curcumine, een van de belangrijkste werkzame stoffen in kurkuma. 

Onze voorkeur gaat uit naar 'gewoon' kurkuma poeder wat je op de markt of in de supermarkt kan kopen en dit vervolgens te combineren met wat zwarte peper voor een optimale opneembaarheid. Hier komen we later in dit artikel op terug.

Waarom is kurkuma gezond?

Er worden veel gezonde eigenschappen toegeschreven aan kurkuma. Het wordt in Azië en vooral in India al duizenden jaren gebruikt om allerlei gezondheidsklachten te behandelen. Denk hierbij aan huidproblemen, eczeem, darmklachten, wondgenezing en infecties.

Dit is ook de reden dat er steeds meer onderzoek gedaan wordt naar de werking van kurkuma bij chronische ziekten zoals: kanker, hart- en vaatziekten, Alzheimer en depressie.

Sterke antioxidant

Curcumine is een krachtige antioxidant. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schadelijke stoffen en oxidatieve stress, dat gerelateerd is aan verschillende ziekten en veroudering.

Remt ontstekingen

Ontstekingen zijn erg nuttig voor het beschermen van ons lichaam en het bestrijden van virussen en herstellen van ons lichaam. Langdurige (chronische) ontstekingen spelen echter een belangrijke rol bij het ontstaan van chronische aandoeningen als: auto-immuunziekten, kanker, hersenaandoeningen en hart- en vaatlijden.

Studies tonen aan dat kurkuma ontstekingsremmend werkt en chronische ontstekingen kan bestrijden.

Wat zijn de nadelen van kurkuma?

De biologische beschikbaarheid van curcumine is erg laag. Dit betekent dat het minder goed wordt opgenomen en grotendeels wordt uitgescheiden door je lichaam.

Om deze reden wordt er vaak piperine, een stofje dat voorkomt in zwarte peper, aan supplementen toegevoegd, omdat dit de opname van curcumine verbetert.

Hoewel kurkuma positieve effecten heeft, zitten er ook een aantal mogelijke nadelen aan het gebruik ervan en bij de inname van (te) grote hoeveelheden.

Overmatig gebruik kan zorgen voor darmklachten voor mensen die hier gevoelig voor zijn en voor mensen die medicatie of bloedverdunners gebruiken is het verstandig om hoge doseringen en curcumine supplementen te vermijden.

Hoe kun je kurkuma het beste eten?

Je kan kurkuma gebruiken in allerlei gerechten en recepten. Het is lekker in Aziatische gerechten, soepen, sauzen en marinades en ook kun je het eenvoudig toevoegen aan fruit- en groente smoothies.

Om het jezelf makkelijk te maken kan je iedere ochtend 1/4 theelepel aan je smoothie of shake toevoegen. Je proeft hier niets van en het is erg gezond.

Gebruikstip: Combineer je kurkuma met wat zwarte peper. Dit zorgt ervoor dat de kurkuma tot wel 2000% beter kan worden opgenomen door je lichaam (!)

In de video hieronder legt Jeremy Reijnders bij 2.44 minuten uit hoe hij dagelijks kurkuma toevoegt aan zijn ontbijt.

Conclusie

Kurkuma is een voedingstof dat veel onderzocht wordt vanwege de vele gezondheidsvoordelen.

Het kan helpen bij het versterken van je immuunsysteem, het verlichten van pijn en helpen bij een goede spijsvertering. Ook kan curcumine een positief effect hebben bij ontstekingen en chronische aandoeningen.      

Om de voordelen van kurkuma te ervaren moet je dagelijks zo'n 1-3 gram kurkuma gebruiken.

Het is een goed idee om regelmatig specerijen als kurkuma toe te voegen aan je dagelijkse maaltijden en vaker te experimenteren met verschillende kruiden.

Niet alleen vanwege de voordelen, maar met name ook omdat het gezond én lekker is.