Blauwe bessen zijn ontzettend voedzaam en zitten vol gezonde voedingsstoffen die bijdragen aan je gezondheid. Ook zijn blauwe bessen eenvoudig toe te passen aan je dagelijkse voeding.

Wil je weten welke voordelen blauwe bessen nog meer hebben? Lees dan hieronder met ons mee.

Wat zijn blauwe bessen?

De blauwe bes (vaccinium corymbosum) is een struik uit de zogenaamde heidefamilie en familie van onder andere de bosbes en de cranberry.

Blauwe bessen komen oorspronkelijk uit Noord-Amerika, maar worden tegenwoordig ook geteeld in veel Europese landen, waaronder Nederland.

Waarom zijn blauwe bessen gezond?

Hieronder de belangrijkste redenen waarom je regelmatig blauwe bessen zou moeten eten:

1. Veel antioxidanten

Van alle fruitsoorten hebben blauwe bessen de hoogste concentratie antioxidanten. Ze zijn rijk aan flavonoïden, krachtige antioxidanten die veroudering en ziektes als kanker kunnen voorkomen.

Antioxidanten beschermen ons lichaamscellen tegen zogenaamde ‘vrije radicalen’ die schadelijk zijn voor onze gezondheid.

2. Rijk aan vitamines

Blauwe bessen bevatten veel vitamines en belangrijke mineralen. Ze zijn een goede bron van vitamine K1 (voor bloedstolling en gezonde botten), vitamine C (voor een gezonde huid en een goed werkend immuunsysteem) en rijk aan mangaan, een mineraal dat betrokken is bij onze stofwisseling.

3. Houd je jong

Omdat blauwe bessen veel antioxidanten bevatten, beschermen ze tegen de DNA-schade die elke dag in ons lichaam plaats vindt. DNA-schade is een belangrijke oorzaak van veroudering en het ontstaan van kanker.

4. Verlaagt je bloeddruk

Dagelijks een portie blauwe bessen heeft een gunstig effect op je bloeddruk. Het kan je bloeddruk verlagen en daarmee je risico op een hartaanval of een beroerte verkleinen.

5. Goed voor je hart

Antioxidanten verlagen de hoeveelheid oxidatieve stress in het lichaam. Zo ook vermindert het de beschadiging LDL-cholesterol in het bloed. Dit is dus goed voor je hart, omdat een te hoog cholesterol het risico op hartziekte vergroot.

6. Goed voor je hersenen

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat blauwe bessen je hersenen gezond houden. Flavonoïden, die veel voorkomen in blauwe bessen verbeteren je hersenfunctionaliteit en vertragen het ouderdomsproces.

7. Reguleert je bloedsuiker

Blauwe bessen bevatten veel anthocyaninen. Deze anthocyaninen geven niet alleen kleur aan blauwe bessen, maar hebben ook een gunstig verlagend effect op je bloedsuikerspiegel. Zelfs na het eten een koolhydraatrijke maaltijd.

Dit is zeer gunstig omdat een gereguleerde bloedsuikerspiegel belangrijk is bij het voorkomen van diabetes.

8. Minder spierpijn en beter herstel na het trainen

Zware training zorgt voor spierschade en oxidatieve stress in ons spierweefsel. Blauwe bessen kunnen de pijn en schade verminderen en daarmee bijdragen aan een sneller herstel na het trainen.

Hoe kun je blauwe bessen het beste eten?

Blauwe bessen zijn niet alleen lekker als gezonde snack, maar ook super veelzijdig en eenvoudig te verwerken in allerlei recepten.

Je kunt ze onder andere verwerken bakrecepten, zoals deze gezonde bosbessen pannenkoeken of probeer eens deze heerlijke eiwitrijke ontbijtsmoothie met blauwe bessen en kokosyoghurt!