12-tips-feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur en dat betekent "gezelligheid" met kerstborrels, familiediners, gourmetavonden, eetfeestjes, kerststollen, oliebollen, alcohol en (heel veel) lekker eten.

Het is ook de periode van het jaar waarin de gemiddelde Nederlander zo’n 2 tot 4 kilo groeit en de na-zomerse kilo’s (die er eindelijk af zijn) er in no-time weer aan zitten!

Wil jij de komende dagen lekker eten en drinken met je vrienden en familie en genieten zonder dat je je hoeft druk te maken om de vraag of je begin januari nog wel in je skibroek past?

Dan volgen hier onze tips om de komende feestdagen goed door te komen:



Tip 1: Begin je dag goed

Zorg dat je niet ‘s ochtends al begint met allerlei zoetigheid en/of vette dingen. Niet alleen krijg je op deze manier al behoorlijk wat calorieën binnen, je legt het ook nog eens af tegen een bloedsuikerspiegel die de hele dag door als een achtbaan op en neer gaat. Je kunt ook best een keer je ontbijt overslaan of ontbijten met alleen fruit.



Tip 2: Eet meer eiwitten

Eiwitten verzadigen over het algemeen goed en zorgen ervoor dat je langer vol zit. Denk aan ei, tofu, seitan, bonen, mager vlees, kwark, (soja-)yoghurt of drink een lekkere eiwitshake als tussendoortje.



Tip 3: Honger jezelf niet uit

Prima dat je wat calorieën wilt overhouden, maar doe wel normaal. Je kunt best wel eens een maaltijd overslaan, maar jezelf daags ervoor uithongeren heeft geen zin en kan er zelfs voor zorgen dat je volop gaat zitten bingen tijdens het kerstdiner (en daar wordt het nou niet echt niet gezelliger van). Eet overdag lichte maaltijden met wat fruit, veel groenten en/of een salade. Zo spaar je calorieën voor later op de dag.



Tip 4: Vul jezelf eerst met de gezonde(re) opties

Ga eerst voor de groenten, fruit, magere eiwitbronnen en salades (geen smeerbare!). Op deze manier wordt je maag al aardig goed gevuld en voorkomt het dat je op een later tijdstip nog heel veel eet.



Tip 5: Eet langzaam en geniet ervan

Dit noemen ze ook wel mindful eten: Zorg dat je er bewust van bent dát je eet en wát je eet. Eten is een natuurlijke en leuke activiteit die bedoeld is om van te genieten en je honger te stillen. Niet om te kijken hoeveel je in één zitting naar binnen kunt krijgen!



Tip 6: Eet zittend, niet staand

Sluit eigenlijk aan bij de vorige tip. Gebruik een bord om van te eten en eet niet uit je hand of van een grote schaal. Dit voorkomt dat je blijft eten en zorgt er ook voor dat je een beter beeld hebt van de porties die je eet.



Tip 7: Eet kleinere porties

Door aandachtig te eten, langzamer te eten en ervoor te zorgen dat je erbij zit, heb je automatisch kleinere porties nodig. Je lichaam heeft nu eenmaal de tijd nodig om een signaal af te geven dat je vol zit en/of verzadigd bent. Geef je lichaam de tijd en je zult zien dat je met minder eten ook gewoon vol zit.



Tip 8: Drink zo min mogelijk / geen calorieën 

Het drinken van je calorieën is (zeker als je op je gewicht wilt letten) in onze ogen nooit een goed idee: alcoholische dranken, frisdranken en vruchtensappen bevatten allemaal calorieën, geen of nauwelijks voedingsstoffen en verzadigen voor geen meter. Drink daarom meer water of thee en bij behoefte aan iets anders kun je beter kiezen voor light-dranken (dus zonder calorieën) om eventueel die oliebol mee weg te spoelen.



Tip 9: Controleer je alcoholinname

Zie vorige tip. Matig alcoholgebruik zal er automatisch voor zorgen dat je je minder snel overeet aan vette hapjes en andere dingen. Alcohol zelf bevat ook behoorlijk wat calorieën, dus een paar glazen minder op een avond, geeft je al behoorlijk wat meer ruimte voor het eten van iets lekkers!

Tip 10: Hou een "balansdag" (of twee)

Eet tijdens en rondom de feestdagen een stuk minder. Sla bijvoorbeeld eens je ontbijt over (nee, dit is geen ramp voor je stofwisseling) en eet deze dagen kleinere maaltijden (bijv. groentesoep of salade), drink meer water en neem tussendoor alleen wat fruit.

Tip 11: Blijf actief!

Zorg ervoor dat je ook tijdens de kerst-/feestdagen genoeg blijft bewegen. Sporten en bewegen doe je voor je gezondheid, dus waarom zou je hier de laatste weken van het jaar mee stoppen? Oké, je hoeft niet op 2e kerstdag een paar uur op een crosstrainer te gaan staan, maar je kunt er wel voor kiezen om toch nog even te gaan hardlopen of een snelle workout of circuittraining te doen. Ook kun je voorstellen aan je vrienden/familie om een wandeling maken na de lunch of het diner. Goed voor de calorieverbranding, je metabolisme en ten slot is ook fijn om nog even lekker te sporten, toch?

Tip 12: Ontspan en geniet (met mate)

We noemen het dan wel de feestdagen, maar denk tijdens deze dagen meer aan feestmomenten. Lekker eten en drinken horen er uiteraard bij, maar je hoeft jezelf niet de hele dag vol te proppen. Hou er gewoon rekening mee door vooraf een aantal afspraken met jezelf te maken. Dan kun je ontspannen, genieten en jezelf op bepaalde momenten iets lekkers gunnen, zonder dat je loopt te stressen over je dieet.



Tot slot

Tijdens de feestdagen draait het om de gezelligheid en om het tijd door brengen met geliefden, vrienden en familie. Het zijn dagen waarop je kunt ontspannen en genieten van lekker eten en van de mensen om je heen. Ga jij je echter tijdens deze dagen alleen maar bezig houden met je gewicht of met je dieet, dan gaat er wat mis.

Als je er de komende weken een klein beetje rekening mee houdt en wat slimme keuzes maakt dan valt de 'schade' allemaal wel mee. Kerst en Oud & Nieuw zijn ten slotte maar een aantal dagen en het gaat er meer om wat je doet op al die andere dagen van het jaar.



Fijne feestdagen en een gezond en fit 2017!

AUTEUR