Veel mensen nemen vaak een eiwitshake na het sporten. Eiwitten zijn namelijk een belangrijke voedingsstof die o.a. zorgt voor het opbouwen en het herstellen van je spieren na een training. Een eiwitshake is dan een lekkere en gemakkelijke manier om je eiwitten binnen te krijgen.

In het verleden waren het vooral mannen die na het trainen een shake namen, maar omdat er tegenwoordig ook veel vrouwen zijn die aan krachttraining doen maken zij er ook steeds vaker gebruik van.

Een vraag die wij de laatste tijd veel krijgen is of onze plantaardige eiwitten ook speciaal geschikt zijn voor vrouwen. Er is blijkbaar een veronderstelling dat vrouwen een andere eiwitbehoefte hebben dan mannen en dat er ‘speciale eiwitten’ voor vrouwen bestaan.

In dit artikel hebben we daarom een aantal eiwitfeiten nog even voor je op een rij gezet.

Wat zijn eiwitten?

Eiwit (of proteïne) bestaat uit aminozuren. Deze aminozuren zijn essentiële bouwstoffen voor alle cellen in ons lichaam. Sommige van deze aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, andere (essentiële) aminozuren kan het lichaam niet aanmaken en moeten we binnen krijgen via onze voeding.

Veel van onze dagelijkse levensmiddelen bevatten eiwitten. Dierlijke producten (eieren, zuivel, vlees en vis) bevatten veel essentiële aminozuren, maar ook plantaardige bronnen als volle granen, noten, zaden en peulvruchten (erwten, bonen, linzen) bevatten veel eiwitten.

[Lees ook: 5 veelgestelde vragen over eiwitten]

Wat doen eiwitten?

Eiwit is belangrijk bij de opbouw en het herstel van spieren, maar ook betrokken bij o.a. de stofwisseling en de aanmaak van transportstoffen, antilichamen, hormonen, enzymen en neurotransmitters. Ons lichaam kan niet zonder eiwitten en het eten van voldoende eiwitten is dan ook belangrijk voor een goede gezondheid. Dit werkt bij mannen hetzelfde als bij vrouwen.

[Lees ook: Wat zijn eiwitten en wat doen ze?]

Eiwitten voor vrouwen

Eiwitten zijn niet alleen verantwoordelijk voor spiergroei, maar ook belangrijk voor de groei van je nagels, haar, huid en andere weefsels. Er zijn echter nog steeds veel vrouwen in de veronderstelling dat eiwitten en eiwitpoeders alleen voor mannen zijn en dat je groot en gespierd wordt van het nemen van eiwitten.

Dit is waarschijnlijk de reden dat er vandaag de dag producten op de markt verschijnen die suggereren dat vrouwen ‘speciaal-voor-vrouwen-ontwikkelde-eiwitten’ nodig hebben. Deze claims klinken natuurlijk geweldig, maar zijn simpelweg nergens op gebaseerd. Eiwitten zijn gewoon eiwitten die bestaan uit aminozuren. Vrouwen hebben dezelfde aminozuren nodig als mannen. Speciale eiwitten voor vrouwen bestaan dus niet.

Eiwitten zijn belangrijk voor iedereen en zeker als je met regelmaat traint is het belangrijk dat je voldoende eiwitten binnen krijgt om te herstellen. Ook is het verstandig om tijdens het afvallen voldoende eiwitten binnen te krijgen (en aan krachttraining te doen) om te voorkomen dat je lichaam op langere termijn je spieren afbreekt om aan energie te komen.

[Lees ook: Waarom vrouwen niet gespierd worden van eiwitten]

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

De meeste mensen krijgen dagelijks voldoende eiwitten binnen. Hoeveel eiwitten jouw lichaam nodig heeft hangt af van o.a. je leeftijd, lichaamssamenstelling en andere leefstijlfactoren, maar het gemiddelde ligt tussen de 0.8 en 1.8 gram eiwitten p/kg lichaamsgewicht per dag.

Mensen die regelmatig sporten hebben over het algemeen meer eiwitten nodig en ook als je dagelijks minder calorieën eet dan je nodig hebt (tijdens het afvallen) is het verstandig om meer eiwitten te eten.

[Lees ook: Eiwitten: hoeveel heb je dagelijks nodig?]

Conclusie

Eiwitten leveren aminozuren die o.a. belangrijk zijn voor de opbouw en het herstellen van onze spieren na een training. Dit is de reden dat mensen vaak een eiwitshake nemen rondom hun trainingen.

In het verleden waren het vaak de mannen die dit deden, maar vandaag de dag zijn steeds meer vrouwen die regelmatig aan krachttraining doen en ook willen profiteren van de vele voordelen van een plantaardige eiwitshake.

De gedachte dat vrouwen andere eiwitten nodig hebben dan mannen of dat er ‘speciale eiwitten’ voor vrouwen bestaan is complete onzin.

Eiwitten zijn eiwitten en de hoeveelheid die je nodig hebt en je per maaltijd eet wordt grotendeels bepaald door je totale eiwitbehoefte en hoeveel maaltijden je eet. Niet of je een man of een vrouw bent.

Je buurman die slechts 1 keer in de week naar sportschool gaat heeft echt minder eiwitten nodig dan een #fitchick die 5 dagen per week keihard traint! ;)

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR