Stephan Bes (23) is de laatste jaren hard aan de weg aan het timmeren om een succesvol CrossFitter en CrossFit coach te worden. Zo is hij 24e van de BeNeLux geworden tijdens zijn eerste Lowlands Throwdown in 2014. En dat al op zo'n jonge leeftijd... Stephan is CrossFit/Fitness trainer, een trainingsbeest, barst van het talent en weet als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is om te presteren. De komende jaren zullen we dus nog veel van hem gaan horen. In dit interview geeft Stephan jou een kijkje in zijn leven als topsporter. stephan_bes

Hoelang train je al?

Ik ben begonnen met trainen voor CrossFit ruim 3 jaar geleden, daarvoor heb ik verschillende sporten gedaan waaronder voetbal, fitness en verschillende vechtsporten.

Waarom is (top)sport zo belangrijk voor je?

Het is een levensstijl voor me geworden. Sporten geeft me een gevoel van vrijheid en een energie die ongekend is. Sporten is al jaren mijn grootste passie, in alle vormen. Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen bewegen en hoe mensen zichzelf en hun prestaties keer op keer weten te verbeteren. Het lichaam kan zoveel aan, daar word ik me steeds bewuster van.

Hoeveel keer train je in de week?

Dat varieert meestal. Maar gemiddeld tussen de 5 á 6 keer in de week.

Hoe bereid je je voor op een training?

Ik ben meestal gewoon heel relaxed in de training. Op het moment dat ik naar mijn training toe ga ben ik volledig stressvrij. Ik heb het altijd gezellig tijdens de trainingen, zeker als ik met trainingspartners train. Dat is overigens ook een goede tip: "train met een trainingspartner die je uitdaagt en waarmee het, naast het presteren, ook gezellig is!" Het liefst train ik als mijn lichaam goed uitgerust is, maar dat is helaas niet altijd haalbaar. Het lichaam moet ook leren presteren op momenten dat het vermoeid is. Zeker bij een kracht- en uithoudingssport als CrossFit.

Hoe bereid je je voor op een wedstrijd?

Ik train voornamelijk zonder periodisering. Wel hanteer ik kleine nuances in het seizoen, zodat ik piek tijdens mijn wedstrijden. Vlak voor een wedstrijd zorg ik ervoor dat ik de intensiteit van de trainingen wat verlaag, zodat mijn lichaam extra kan herstellen voor een belangrijke wedstrijd.

Hoe belangrijk is voeding voor je?

Voeding gaat hand in hand met topsport. Als ik slecht of heel weinig eet, zie ik dat terug in mijn prestaties. Het is daarom belangrijk om voor je training voldoende koolhydraten te nemen zodat je over voldoende energie beschikt. Na het trainen is herstel voor mij super belangrijk. Ik neem daarom altijd zo snel mogelijk eiwitten om m'n spieren te voeden met de juiste bouwstoffen.

Gebruik je supplementen? Zo ja, welke?

Ja. Ik gebruik ZMA, Omega-3, vitamine D, vitamine C en aminozuren. En sinds kort ook de eiwitten van Orangefit voor m'n herstel. stephan

Wat is je favoriete snack/cheatmeal?

Donuts! En chocolade.

Wat zijn je doelstellingen?

Op atletisch gebied zou ik graag nog een keer naar de Lowlands Throwdown willen, maar eerlijk gezegd, zijn mijn persoonlijke doelstellingen meer gericht op het beter worden als coach en trainer. Ik wil één van de beste coaches in Nederland zijn op het gebied van CrossFit/Strength and Conditioning. Daarnaast heb ik een grote passie voor het begeleiden van atleten en teams en wil ik hen in de toekomst naar de CrossFit Regionals (of andere grote wedstrijden) coachen.

Hoe ga je om met tegenslagen?

Bij elke sport komen tegenslagen voor, maar hoe je met deze tegenslagen omgaat bepaalt je succes. Ik zie tegenslagen als momenten waarbij ik mijn zwaktes kan evalueren en mijn focus kan leggen op dingen die ik wil of moet verbeteren. Ik heb bijvoorbeeld de laatste tijd problemen met een niet optimaal functionerende knie. Deze blessure is een tegenslag, maar hierdoor kan ik mij nu wel meer focussen op mijn bovenlichaam en zo mijn bovenlichaam sterker maken. Ik probeer altijd te focussen op het positieve en op zware momenten te visualiseren waar ik het voor doe. Door het visualiseren van mijn doel raak ik altijd super gemotiveerd.

Wat is jouw beste fittip?

Constantheid houden in wat je doet. Sommige mensen willen fit worden en gaan dan één maand all-out. Het gevaar hiervan is dat het daarna helemaal verkeerd kan gaan. Je lichaam kan uitgeput raken. Ga daarom gedoseerd en met een langetermijnvisie te werk. Ook ik krijg nog regelmatig tegenslagen en sta soms stil met m'n resultaten. Gelukkig maak ik ook genoeg vorderingen en behaal ik met kleine stappen steeds hogere doelstellingen. Zolang je constant blijft met je training, je eten en je herstel, dan komen de resultaten vanzelf! [caption id="attachment_10899" align="aligncenter" width="1600"] Stephan Bes (23) tijdens de Lowlands Throwdown 2014[/caption]   Photo credits: Linda Boerma (Photolin)