Iedereen die wel eens een wedstrijd heeft gespeeld of een circuit training heeft gedaan na een avondje flink stappen, weet ongetwijfeld dat alcohol nou niet echt bevorderlijk is voor je prestaties.

Alcohol kan je lichaam behoorlijk ontregelen en een negatieve invloed hebben op je slaap, herstel, spieropbouw en vetverbranding... 

alcohol

Wat is alcohol?

Alcohol is een product dat ontstaat door de vergisting van suikers in bepaalde producten. De suikers worden omgezet in alcohol en koolzuurgas. Alcohol kan gemaakt worden van druiven (wijn), rijst, aardappelen (wodka) en granen (bier). Het (overmatig) gebruik van alcohol is slecht voor je lichaam. Alcohol is namelijk een giftige stof die zeer belastend is voor je lichaam en schadelijke gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Naast het feit dat drank vaak vol zit met suikers en daardoor sterk dik makend is, bevat alcohol vrij veel calorieën (7 kcal. per gram) en levert dus energie.

Wat zijn de effecten van alcohol?

      1. Alcohol zorgt voor stress en vermindert de vetverbranding. Je lever breekt alcohol af tot acetaat, een stof die schadelijk is voor je lichaam en de vetverbranding vermindert. Dit leidt er toe dat de vetzuren in je bloed niet verbrand worden, maar worden opgeslagen. Met andere woorden, die schaal met bitterballen gaat rechtstreeks naar je buik!
      2. Alcohol is nadelig voor je slaap en je herstel. Tijdens je slaap maakt het lichaam groeihormoon aan. Groeihormoon is het belangrijkste hormoon voor herstel, vetverbranding en spieropbouw. Omdat alcohol belastend is voor je lichaam, heeft dit nadelige gevolgen voor je slaap en daarmee de aanmaak van het groeihormoon. Hoe minder groeihormoon je lichaam kan aanmaken, hoe minder goed het herstel zal zijn.
      3. Alcohol bevat veel "lege" calorieën. Alcohol wordt net als koolhydraten, eiwitten en vetten gezien als macro-nutriënt. Het levert 7 kcal per gram en bevat nagenoeg geen voedingstoffen. Alle calorieën in alcohol leveren dus alleen energie, die het lichaam als eerste verbrandt. De overige energie die je binnen krijgt wordt vaak grotendeels opgeslagen als vet. Ook hindert alcohol de opname van essentiële voedingstoffen in het lichaam.
      4. Alcohol zorgt voor uitdroging. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam en zorgt ervoor dat je uitdroogt. Het lichaam bestaat voor ruim 60% uit water en het verlies van vocht verstoord menig stofwisselingsproces in het lichaam. Ook zorgt water voor betere prestaties, beter herstel en minder stijve spieren tijdens of na het sporten. Drink je alcohol? Zorg er dan voor dat je ook veel water blijft drinken.
      5. Alcohol verstoort de hormoonproductie. Alcohol heeft ook een negatieve invloed op de hormoonhuishouding. Het ontregelt onder andere de glucose-insuline verhouding in het bloed, remt het functioneren van de lever bij vrouwen, verlaagt het testosterongehalte bij mannen en is schadelijk voor je teelballen. (Eh..., doe mij maar één spa rood!)

Conclusie

Er zitten eigenlijk geen voordelen aan het nuttigen van alcohol. Je lichaam heeft alcohol niet nodig (je hoofd kan het soms goed gebruiken, maar dat is een ander verhaal...) en het hoort "officieel" niet binnen een voedingsadvies. Veel mensen vinden het gezellig om samen wat te gaan drinken met vrienden op het terras of een wijntje te nemen bij het eten en dat is uiteraard prima.

Heb je echter een bepaald doel voor ogen, dan kan alcohol je doelen behoorlijk in de weg staan. Vraag je daarom altijd af of iets binnen jouw persoonlijke doelen past. Wil je afvallen voor een foto-shoot of een wedstrijd? Wil je een optimale prestatie neerzetten? Dan kun je het beter laten staan. Wil je ook gewoon af en toe kunnen genieten van een biertje of een wijntje, dan kan dat gerust. Maar doe het mate.

Tips

Hieronder nog een aantal tips bij het drinken van alcohol:
  • Drink caloriearme dranken (als wijn, light bier, sterke drank) en dranken zonder veel toegevoegde suikers.
  • Eet een eiwitrijke maaltijd en vermijd vet eten voordat je gaat drinken.
  • Zorg dat je lichaam een negatieve energiebalans heeft (dus minder calorieën binnen krijgt, dan het nodig heeft).
  • Drink langzaam en neem af en toe water, dit zorgt er ook voor dat je minder calorieën binnen krijgt.
  • Kies ook na een avondje uit voor eiwitten en niet voor de eerste de beste vette hap.
 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR