Wat je eet heeft niet alleen invloed op je lichaam, maar ook een sterke invloed op hoe je je voelt. Zeker als we moe of gestrest zijn grijpen we vaak naar ‘verkeerde dingen’ die ons lichaam tijdelijk een boost kunnen geven, maar niet altijd het beste voor ons zijn.

In dit artikel hebben we daarom 8 eenvoudige voedingstips die je humeur verbeteren en zorgen dat je je goed voelt en lekkerder in je vel zit!

1. Sla geen maaltijden over

Je lichaam houdt van ritme en het overslaan van maaltijden kan ervoor zorgen dat je sneller geïrriteerd raakt, je nerveus voelt of vaker moe bent. Probeer daarom een vast maaltijdpatroon aan te houden en zoveel mogelijk op vaste tijden te eten.

2. Eet meer groenten

Voeg meer groenten toe aan je maaltijden. Groenten bevatten voedingsstoffen en vezels die ervoor zorgen dat je beter verzadigd bent. Dit controleert je hongergevoel en zorgt voor minder schommelingen in je energie.

Doe bijvoorbeeld wat sla, komkommer of tomaat op je brood, vul een tortilla wrap met bonen of maak een gevulde smoothie van plantaardige eiwitten, fruit en spinazie.

3. Eet meer fruit

Eet dagelijks een aantal porties fruit. Fruit is uitstekende bron van energie en bevat net als groenten veel vezels en andere belangrijke vitamines en mineralen die ervoor zorgen dat je optimaal kunt blijven presteren.

4. Eet voldoende eiwitten

Eiwitten zijn essentieel voor je fysieke en mentale gezondheid. Een eiwitrijke maaltijd houd je bloedsuiker onder controle en voorkomt dat je snel weer honger krijgt of overeet. Door bij elke maaltijd een goede bron van eiwitten te eten kun je een energiedip voorkomen, blijf je alert en voel je je stukken beter gedurende de dag.

5. Eet de juiste vetten

Goede vetten houden je hersenen gezond en hebben een gunstig effect op je geestelijke gezondheid. Een tekort aan essentiële omega-3 vetzuren in je voeding verhoogd het risico op ontstekingen, geheugenproblemen, angst en zelfs depressie.

Probeer daarom dagelijks voldoende essentiële vetten binnen te krijgen. Goede bronnen van omega-3 zijn o.a.: vette vis, walnoten, amandelen, lijnzaad, chiazaden en olijfolie.

6. Voldoende vitamine D

Zorg dat je dagelijks voldoende vitamine D binnen krijgt. Vitamine D speelt een essentiële rol in ons lichaam en een tekort aan vitamine D kan zelfs leiden tot (symptomen van) depressie. De beste bron van vitamine D is de zon, omdat ons lichaam zelf vitamine D aanmaakt door middel van zonlicht.

Het zit ook in vette vis (haring, zalm, makreel) en eieren, maar in de winter raad ik eigenlijk iedereen aan om een vitamine D3 supplement te nemen.

7. Cafeïne

Cafeïne is een stof die een stimulerende werking heeft op je lichaam. Het geeft je meer energie, kan je prestaties verbeteren en geeft je een blij en opgewekt gevoel.

Wees echter wel voorzichtig met het drinken van (te) veel koffie en andere cafeïnerijke dranken. Dit kan namelijk een nadelig effect hebben op je energiepeil gedurende de dag en zelfs zorgen voor slapeloosheid, een stijging van je bloeddruk, nervositeit en een zenuwachtiger/onrustig gevoel.

Drink eens wat vaker cafeïnevrije koffie of kruidenthee en drink geen cafeïnerijke dranken meer na 16:00 uur ’s middags.

8. Skip de suikers

Het overmatig eten van onvolwaardige voeding en bewerkte suikers voedt de slechte bacteriën in je darmen en speelt een belangrijke factor bij hoe jij je voelt.

De meerderheid van alle serotonine in je lichaam wordt namelijk aangemaakt in onze darmen. Serotonine is een belangrijk hormoon dat er voor zorgt dat we ons goed voelen en heeft o.a. een grote invloed op je slaap, je eetlust, je emoties en je stemming.  

Vermijd daarom zoveel mogelijk bewerkte voeding en suikerrijke producten. Zo raken je darmen niet uit balans en daar word je over het algemeen een stuk vrolijker van.

Conclusie

Voeding bepaalt voor een groot gedeelte onze emoties, ons gedrag en onze stemming en wat je dagelijks eet heeft niet alleen een effect op je lichaam maar ook een grote invloed op je mentale gezondheid.

De juiste voeding is de basis voor een gezond en fit lijf. Zorg daarbij ook dat je goed slaapt en voldoende beweegt en je verbetert niet alleen je humeur, maar ook je gezondheid en je prestaties!