Wil je afvallen of spieren opbouwen? Deze plantaardige eiwitrijke powerfoods zitten vol met gezonde voedingsstoffen, vitaminen en mineralen die je lichaam een gezonde boost geven.

Voeg deze powerfoods toe aan je dagelijkse dieet en je bent hard op weg naar resultaat!

Erwten / erwteneiwit

Erwten zijn een geweldige complete bron van eiwitten, vezels, B-vitamines, vitamine E, zink, ijzer en magnesium. Goed voor het opbouwen van spieren en spierherstel. Gemakkelijk toe te voegen aan salades, wraps en curry's en tegenwoordig ook makkelijk toe te voegen aan je dieet door middel van een natuurlijk eiwitsupplement.

Quinoa

Quinoa wordt vaak gezien als een graan, maar valt eigenlijk onder de zaden. Het is een goed bron van koolhydraten, een complete bron van eiwitten en bevat veel vezels, ijzer en magnesium. Lekker door bijvoorbeeld deze quinoa salade.

Hennepzaad

Deze zaadjes bevatten maar liefst 5 gram eiwitten per eetlepel en is een geweldige bron van gezonde omega-3 vetten. Schep door een salade of roer dagelijks 1 of 2 eetlepels hennepzaad door je kwark of (soja-)yoghurt.

Pindakaas

Heerlijk door een eiwitshake, op een rijstwafel of met stukjes appel. Pindakaas is een goede bron van eiwitten, rijk aan magnesium dat helpt met spierfuncties en vitamine E, een antioxidant dat helpt bij het herstel na het trainen.

Broccoli

Wist jij dat er per calorie meer eiwit in broccoli zit dan in een biefstuk? Het is bovendien rijk aan vezels, een goede bron van vitamine C en bevat weinig calorieën, dus je kunt het bijna onbeperkt eten.broccoli

Spinazie

300 gram spinazie levert bijna 10 gram eiwitten. Het is bovendien een goede bron van vitamine A, vitamine C en vezels die bijdragen aan het verlagen van het oestrogeengehalte en minimaliseert de opslag van vet.

Bonen

Bonen en andere peulvruchten zijn een geweldige bron van plantaardige eiwitten (7 gram eiwit per 100 gram). Ze bevatten veel vezels die helpen bij het verlagen van een te hoog cholesterolgehalte en zitten vol met vitamines zoals magnesium, kalium, koper, fosfor en ijzer.

Zoete aardappel (of bataat)

Niet alleen supergezond, maar ook nog eens superlekker! Zoete aardappel bevat veel vitamine A dat het lichaam kan helpen bij het aanmaken van het spier opbouwend hormoon testosteron.  Lekker in een zoete aardappel wrap of rooster ze in de oven met een klein beetje olijfolie.

 

AUTEUR