Blauwe bessen zijn behoorlijk populair. Terecht, want deze zoete bessen bevatten weinig calorieën, zitten boordevol voedingsstoffen en zijn niet alleen erg lekker, maar ook nog eens supergezond!

blauwe-bessen

Wat zijn blauwe bessen?

De blauwe bes (vaccinium corymbosum) wordt ook wel trosbosbes genoemd. Het is een struik uit de zogenaamde heidefamilie en familie van onder andere de bosbes en de cranberry. Blauwe bessen komen oorspronkelijk uit Noord-Amerika, maar worden tegenwoordig ook geteeld in veel Europese landen, waaronder Nederland.

Waarom zijn blauwe bessen gezond?

Hieronder de belangrijkste redenen waarom je regelmatig blauwe bessen zou moeten eten:

1. Antioxidanten

Van alle fruitsoorten hebben blauwe bessen de hoogste concentratie antioxidanten. Ze zijn rijk aan flavonoïden, krachtige antioxidanten die veroudering en ziektes als kanker kunnen voorkomen. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen allerlei zogenaamde ‘vrije radicalen’ die schadelijk zijn voor onze gezondheid.

2. Rijk aan vitamines

Blauwe bessen bevatten veel vitamines en belangrijke mineralen. Ze zijn een goede bron van vitamine K1 (voor bloedstolling en gezonde botten), vitamine C (voor een gezonde huid en een goed werkend immuunsysteem) en rijk aan mangaan, een mineraal dat betrokken is bij onze stofwisseling.

3. Houd je jong

Omdat blauwe bessen zoveel antioxidanten bevatten, beschermen ze tegen de DNA-schade die elke dag in ons lichaam plaats vindt. DNA-schade is een belangrijke oorzaak van veroudering en het ontstaan van kanker.

4. Verlaagt je bloeddruk

Dagelijks een portie blauwe bessen heeft een gunstig effect op je bloeddruk. Het kan je bloeddruk verlagen en daarmee je risico op een hartaanval of een beroerte verkleinen.

5. Goed voor je hart

Antioxidanten verlagen de hoeveelheid oxidatieve stress in het lichaam. Zo ook vermindert het de beschadiging en oxidatie van het LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol) in het bloed, wat het risico op hartziekte vergroot.

6. Goed voor je hersenen

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat blauwe bessen je hersenen gezond houden. Flavonoiden, die veel voorkomen in blauwe bessen verbeteren je hersenfunctionaliteit en vertragen het ouderdomsproces.

7. Reguleert je bloedsuiker

Blauwe bessen bevatten veel anthocyaninen. Deze anthocyaninen geven niet alleen de kleur aan deze bes, maar hebben ook een gunstig verlagend effect op je bloedsuikerspiegel. Zelfs na het eten een koolhydraatrijke maaltijd.

8. Minder spierpijn en beter herstel na het trainen

Zware training zorgt voor spierschade en oxidatieve stress in ons spierweefsel. Blauwe bessen kunnen de pijn en schade verminderen en daarmee bijdragen aan een sneller herstel na het trainen.

Conclusie

Blauwe bessen zijn een goede bron van vitamines (met name C en K1) en mineralen (met name mangaan) en zitten bomvol antioxidanten die je lichaam op allerlei manieren beschermen.

Blauwe bessen zijn lekker, zowel vers als bevroren, bevatten weinig calorieën en zijn waanzinnig goed voor je gezondheid!

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR