Dit veelzijdige graan is niet alleen lekker en makkelijk het is ook nog eens goedkoop, erg gezond en ongekend veelzijdig. In dit artikel lees je 7 redenen waarom havermout zo gezond is.

oats

Wat is havermout?

Haver is een graansoort uit de grassenfamilie en komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Europa en Zuidwest-Azië. Havermout wordt bereid uit haver door de haverkorrels te wassen, pellen en vervolgens te verhitten. Hierna worden ze in stukken geknipt en met stoom verhit en plat gewalst.

Havermout is verkrijgbaar in verschillende varianten:

  • Langkokende havermout, gemaakt van hele haverkorrels. Dit is vrij grove havermout die je vaak vindt in natuurlijkwinkels. De kooktijd hiervan is ongeveer 15 minuten.
  • Snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels. Deze havermout vindt je in de ‘reguliere’ supermarkt. De kooktijd is ongeveer 5 minuten, maar je kunt deze ook goed rauw eten (muesli) of een nachtje laten wellen.
  • Instant havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels. Deze is voorgekookt en bevat vaak toegevoegde smaakmakers, zoals suiker en zout.

Waarom is havermout zo gezond?

Havermout is één van de gezondste graansoorten ter wereld. Hieronder 7 belangrijke gezondheidsvoordelen en eigenschappen van havermout:

1. Het verlaagt je cholesterolgehalte

Havermout bevat zogenaamde bèta-glucanen. Dit zijn oplosbare vezels die de opname van vet en cholesterol remmen en helpen bij het verlagen van met name het (slechte) LDL-cholesterol en de totale hoeveelheid cholesterol in het bloed, wat het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

2. Het verlaagt je risico op diabetes

Havermout is een goede bron van magnesium en rijk aan complexe koolhydraten en vezels, wat een zeer gunstig effect heeft op de bloedsuikerspiegel, wat het risico op diabetes verlaagt.

3. Vermindert je hongergevoel

Havermout is erg verzadigend. Het houdt je langer vol en de koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen door je lichaam. Dit voorkomt zo dat je sneller trek krijgt of last krijgt van een hongergevoel.

4. Glutenvrij

Haver is van nature glutenvrij en daarmee een uitstekende optie voor mensen die minder gluten willen eten of daar gevoelig voor zijn. Havermout kan echter wel ‘besmet’ zijn, omdat het vaak verwerkt en opgeslagen wordt in fabrieken waar ook andere granen worden bewaard. Mensen met een complete glutenintolerantie (coeliakie) moeten hier dus wel op letten en kiezen voor een 100% glutenvrij variant.

5. Het beschermt je tegen kanker

Havermout en andere volle granen bevatten lignanen, krachtige antioxidanten die je lichaam beschermen, ontstekingsremmend werken en zo helpen bij het voorkomen van kanker.

6. Boost je immuunsysteem

De bèta-glucanen in havermout verbeteren de respons van je immuunsysteem op virussen en bacteriële infecties.

7. Veel eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstoffen van elke (spier)cel in ons lichaam. Havermout levert meer eiwitten dan andere granen en bevat ongeveer 15 gram goede eiwitten per 100 gram.

Conclusie

Havermout is erg gezond en kent vele gezondheidsvoordelen. Het is rijk vezels, een geweldige bron van eiwitten, gezonde vetten en bevat veel B-vitamines en mineralen als mangaan, magnesium, fosfor en ijzer.

Havermout is veelzijdig en lekker: Je kunt er mee bakken, gebruiken in smoothies of gewoon eten als voedzaam ontbijt. Daarbij is het ook nog eens goedkoop, Redenen genoeg dus om regelmatig meer havermout te eten!