In een eerder artikel hebben we al eens aangeven dat het erg belangrijk is om te luisteren naar je lichaam. Je lichaam weet als geen ander wat het beste voor je is en het eten van de juiste voeding zorgt ervoor dat je lichaam optimaal kan presteren. Ook hebben we je een goede basis gegeven voor het inrichten van je dagelijkse voeding en leefstijl.

Wil je weten of jouw dieet/leefstijl ook daadwerkelijk werkt voor jou? Hieronder 6 belangrijke signalen die aangeven dat je goed bezig bent en dat je gezond eet!

gezond-bezig

1. Je hebt de hele dag energie

De juiste voeding geeft je lichaam gedurende de dag voldoende energie. Heb jij aan het eind van de middag last van een energiedip dan klopt er iets niet in je voeding. Dit  kan komen door het drinken van teveel koffie of het eten van snelle suikers die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel later op de dag ‘crasht’.

2. Je hebt een goed humeur

Er zijn uiteraard een heleboel factoren die van invloed kunnen zijn op je humeur maar overmatig gebruik van alcohol, cafeïne en suikers maken je prikkelbaar, zorgen voor stemmingswisselingen en een hogere mate van rusteloosheid. Je kunt deze dus het beste zoveel mogelijk vermijden of in ieder geval je inname beperken.

3. Je slaapt goed

Slaap is essentieel voor een goede gezondheid en een goed herstel. Het drinken van alcohol of dagelijks teveel cafeïne kan je wakker houden en heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van je slaap. Ook het eten van een (te) grote maaltijd vlak voor het slapen gaan, kan ervoor zorgen dat je lichaam nog te actief is om in slaap te komen.

4. Je gaat elke dag naar het toilet

Obstipatie wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd eet- en leefpatroon en is één van de eerste signalen dat je dieet niet werkt. Een dagelijkse stoelgang en vooral een soepele ontlasting is daarom van groot belang. Ervaar je problemen? Eet dan meer groenten, fruit, volle granen en peulvruchten en drink meer water.

5. Je hebt een gezond gewicht

Gezonde voeding bevat over het algemeen heel weinig calorieën en heel veel voedingsstoffen, die je lichaam voeden in plaats van vullen. Een grotendeels plantaardig dieet dat bestaat uit veel groenten en fruit houd je makkelijker op gewicht en voorkomt het (over)eten van vette snacks, bewerkte (vlees-)producten, suikerrijke frisdranken. Ook denk je niet de hele dag aan eten en stop je met eten tot je verzadigd bent.

6. Je hebt een gezonde huid

Huidklachten zijn een steeds vaker voorkomend probleem die in veel gevallen een gevolg zijn van onjuiste voeding. Zo kan bijvoorbeeld overmatig gebruik van zuivel en tarwe (dat veel gebruikt wordt in fabrieksvoeding) problemen geven. Heb jij veel last van puistjes, jeuk, eczeem of andere klachten? Ook dan is het verstandig om eens kritisch naar je voeding te kijken.

Conclusie

Veel mensen weten tegenwoordig niet meer wat ze moeten geloven als het gaat om goede voeding. Ze maken het vaak te moeilijk, stressen over de verkeerde dingen en laten zich teveel leiden door allerlei internethypes, krantenberichten en andere media.

Je lichaam weet echter nog altijd het beste wat goed voor je is en wat niet.

De juiste voeding houdt je gezond, houdt je op gewicht, geeft je voldoende energie  en zorgt ervoor dat je dagelijks optimaal presteert. Blijf bij de basis, luister naar je lichaam en kijk wat voor jou werkt. Dan ben je echt al een heel eind op weg!

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR