Plantaardiger eten is duurzaam, goed voor je gezondheid en je kunt er uitstekende sportprestaties mee behalen. Echter vindt niet iedereen het even eenvoudig om meer plantaardig te eten.

In dit artikel geven we daarom 5 tips om je te helpen meer plantaardig te eten.

Waarom is het lastig om meer plantaardig te eten?

Veel mensen vinden het lastig om meer plantaardig te eten en het eten van dierlijke producten op te geven. De meest voorkomende redenen hiervoor zijn vaak:

1. Plantaardig eten is te moeilijk

We worden bijna allemaal opgevoed met het eten van vlees, vis, ei en zuivel. We weten vaak niet beter en zijn eraan gewend geraakt om deze producten te eten.

Dierlijke producten zijn zo ingeburgerd in onze samenleving dat het erg lastig lijkt om meer plantaardig te eten.

Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer plantaardige producten en gezonde alternatieven verkrijgbaar waardoor plantaardig(er) eten steeds lekkerder en gemakkelijker wordt.

2. Niet plantaardig willen eten

Veel mensen geven ook aan dat vlees en zuivelproducten onmisbaar zijn in hun dagelijkse voeding.

Dit is grotendeels gebaseerd op gewoontes en op smaak. Lekker eten zonder dierlijke producten lijkt voor veel mensen een onmogelijke opgave. Je zult merken dat wanneer je voor een periode plantaardig(er) eet, dat dit eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is.

3. Plantaardig eten is niet gezond

Mensen zijn in de veronderstelling dat wanneer je volledig plantaardig eet, je niet alle voedingsstoffen binnen krijgt en dat er tekorten kunnen ontstaan.

Als je echter voldoende en gevarieerd eet en je focust op het eten van onbewerkte en natuurlijke plantaardige producten, dan krijg je alles binnen voor een optimale gezondheid. Verderop lees je meer over volwaardige voeding.

4. Plantaardig eten vermindert je sportprestaties

Er zijn nog steeds mensen die denken dat je voedingstoffen (bijv. eiwitten) tekort gaat komen, wanneer je meer of volledig plantaardig gaat eten. 

Hier hoef je niet bang voor te zijn. Met plantaardige voeding kan je net zo goed herstellen en net zulke goede sportprestaties behalen.

Er zijn inmiddels heel veel bekende topsporters die de switch hebben gemaakt naar een plantaardige lifestyle en nog steeds optimaal herstellen en presteren!

Hoe kun je meer plantaardig eten?

Wanneer je het langzaam opbouwt, is plantaardig(er) eten helemaal niet zo moeilijk en minder lastig dan je in eerste instantie zou denken.

Hieronder geven we 5 tips om je te helpen om meer plantaardig te eten:

1. Doe het langzaam

Wanneer je je hele leven niets anders gewend bent, dan kan het best een uitdaging zijn om alle dierlijke producten uit je voeding te schrappen en in één keer over te stappen naar een plantaardiger of volledig plantaardig voedingspatroon. Bovendien heeft je lichaam ook even tijd nodig om te wennen aan het eten van andere (plantaardige) producten.

De allerbeste manier is om het langzaam te doen en jezelf de tijd te gunnen om anders te leren eten en de hoeveelheid dierlijke producten in je voeding te verminderen.

Dwing jezelf niet om alles in één keer op te geven. Begin in eerste instantie door een aantal dagen in de week vegetarisch te eten. Start met een Meatless Monday en bouw dit verder uit naar meerdere dagen per week.

Of, stop eerst met het eten van rood vlees en pas na een aantal weken/maanden met het eten van kip en andere vleesproducten. Wanneer je hier een goede weg in hebt gevonden, kun je vervolgens op dezelfde manier stoppen met het eten van vis, ei en zuivel.

Ook kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om thuis 100% plantaardig te eten en in het begin iets minder strikt te zijn wanneer je buiten de deur eet. Zo kun je geleidelijk wennen aan je nieuwe gewoonte en is het gemakkelijker vol te houden.

2. Focus op de basis

Ons lichaam kan prima zonder vlees en vis als je ervoor zorgt dat je voldoende en gevarieerd eet.

Een volwaardig plantaardig dieet dat bestaat uit veel (groene) groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden en volle graanproducten levert in principe alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Maak dit de basis van je voeding en vermijdt zoveel mogelijk bewerkte voedingsmiddelen.

Wanneer je helemaal geen dierlijke producten meer wilt eten, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je bepaalde voedingsstoffen wel voldoende binnen krijgt, zoals voldoende eiwitten, calcium, ijzer en vitamine B12.

 [Lees ook: 5 belangrijke tips voor (plantaardige) sporters]

3. Vervang vlees

Gezond eten zonder vlees of vis is niet moeilijk. Het is in het begin wellicht een beetje extra plannen, maar voor al je favoriete gerechten is zeker een plantaardig alternatief.

Als je gewend bent om vleeswaren op brood te eten, dan kun je dit gaan vervangen door ander beleg. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten fruit, zelfgemaakte hummus, bonenspread, avocado, notenpasta, gegrilde groenten of gebakken champignons.

Er zijn verschillende manieren om vlees te vervangen bij je avondmaaltijd. Met name tofu, tempé, peulvruchten (bonen, kikkererwten, linzen), paddenstoelen en noten zijn uitstekende ei- en vleesvervangers.

Enkele voorbeelden:

  • Tofu scramble gebakken met verschillende groenten (spinazie, tomaat, paprika, champignons) met sojasaus/ketjap en Indiase kruiden.
  • Black bean burrito met bladsla, mais, tomatensalsa en avocado.
  • Curry met linzen, zoete aardappel en pompoen.
  • Kikkererwten- of bonenburger met salade en gepofte aardappel.
  • Nasigroenten met gegrilde tempé en homemade pindasaus.
  • Plantaardige chili met bonen, tofugehakt, diverse groenten en rijst.

Ook zijn er tegenwoordig steeds meer goede vlees vervangende producten (vegetarische kip, burgers, vleeswaren, spekjes, enz.) in de supermarkt te vinden waardoor het gemakkelijker wordt om meer plantaardig eten.

4. Vervang zuivel 

Er zijn verschillende plantaardige zuivel alternatieven en ook bestaat er zelfs plantaardige kaas op basis van kokosmelk (of noten).

Zuivelproducten zijn een goede bron van eiwitten en calcium, maar niet noodzakelijk en eenvoudig te vervangen wanneer je meer plantaardig wilt eten of lactosevrij eet.

Vervang bijvoorbeeld je whey eiwitshake voor een plantaardige eiwitshake.

Of, vervang melk en yoghurt door een soja-variant of maak ’s ochtends een kom havermout met plantaardige melk of een groene smoothie met bevroren fruit en plantaardige eiwitten om aan je dagelijkse eiwitten te komen.

5. Variatie

Wanneer je plantaardiger gaat eten, dan zijn groenten, peulvruchten (bonen, linzen, etc.) en volle granen (boekweit, quinoa, pasta, rijst) de basis van je maaltijden. Dit is anders dan een typische "Westerse maaltijd" met vlees als hoofdingrediënt.

Probeer daarom nieuwe dingen uit. Met name Japanse, Indonesische, Thaise en Indiase keukens hebben veel plantaardige gerechten.

Experimenteer met nieuwe (seizoens-) groenten, gebruik meer verse en gedroogde kruiden en ga op zoek naar lekkere plantaardige recepten. Je zult merken dat je steeds creatiever wordt in het bereiden van je plantaardige maaltijden.

Conclusie

Het grootste gedeelte van onze gezonde dagelijkse voeding (groenten, fruit, volle granen, enz.) bestaat uit plantaardige producten.

Toch hebben veel mensen het idee dat het lastig is om plantaardig te eten. We eten nu eenmaal vaak wat we gewend zijn om te eten en het vereist uiteraard wat tijd om andere eetgewoontes aan te leren.

Plantaardig eten is echt een stuk eenvoudiger dan je denkt. Er komen steeds meer plantaardige producten en met deze tips kun je nog meer stappen zetten richting een plantaardig(er) dieet.

Goed voor je gezondheid, goed voor de dieren en goed voor de planeet!