De 5 slechtste manieren om gewicht kwijt te raken zijn helaas ook de meest voorkomende fouten die mensen maken wanneer ze graag willen afvallen.

Wat deze 5 fouten zijn en hoe je ze kunt voorkomen leggen we je hieronder graag uit.

1. Te lang ‘op dieet’ gaan

Hoe langer je in een calorietekort blijft, hoe meer gewicht je kan verliezen. Hoewel dit positief klinkt, zitten er een aantal grote nadelen aan te lang diëten en een langdurig calorietekort.

Naar mate je langer in een calorietekort zit, zal je lichaam zich steeds meer gaan aanpassen en verzetten tegen verder gewichtsverlies. Dit resulteert uiteindelijk in het verlagen van je stofwisseling, het verliezen van meer spiermassa en het verhogen van je stresslevels. Dit wil je absoluut niet.

Een gezond gewichtsverlies is gemiddeld 0.5-1 kilo per week. Wanneer je behoorlijk wat gewicht kwijt wilt raken is het onmogelijk om dit in één keer te doen.

Het beste is dan om dit op te delen in dieetperiodes van 2 á 3 maanden. Vervolgens las je een pauze in van 3 tot 6 weken en probeer je tijdens deze ‘diet break’ je nieuwe gewicht vast te houden.

Je kunt dan minder strikt zijn en ook weer wat meer eten. Dit is niet alleen goed voor je mentale stress, maar het geeft je lichaam ook de mogelijkheid om zichzelf als het ware te ‘resetten’ voordat je weer verder gaat met afvallen.

2. Niet sporten of teveel cardio doen

Hoewel het min of meer niet nodig is om te sporten om af te vallen (de energiebalans is het belangrijkst) is sport en voldoende beweging wel goed voor je gezondheid en kan het ook bijdragen aan gezond gewichtsverlies.

Minder eten en niet sporten is een hele slechte methode om gewicht te verliezen. Wanneer je gaat afslanken wil je namelijk met name vet verbranden en zo min mogelijk spiermassa kwijt raken. Veel mensen denken nog steeds cardio een effectieve manier is om gewicht te verliezen, maar het is verstandiger om iets aan weerstand- of krachttraining te doen. Dit helpt je namelijk om zo veel mogelijk spiermassa te behouden tijdens je dieet.

Bovendien kun je met weerstandstraining je spieren ook opbouwen, waardoor je uiteindelijk effectiever afslankt en gemakkelijker op gewicht blijft.

3. Een te groot calorietekort creëren

We willen allemaal het liefst zo snel mogelijk gewicht verliezen. Wanneer je echter een te groot calorietekort creëert kom je uiteindelijk in de problemen.

Om gewicht te verliezen moet je lichaam minder calorieën binnen krijgen dan het nodig heeft. Als je dit echter gaat realiseren door extreem weinig te gaan eten en jezelf uit te hongeren, dan zal je lichaam je al snel tegen werken en er alles aan doen om te kunnen overleven. En hoe minder je eet, hoe beroerder het wordt.

Hanteer daarom een calorietekort van maximaal 30% van je dagelijkse calorieën. Dit is niet alleen beter voor je slaap en energielevels, maar verlaagt ook je dieetstress en de kans op food cravings en (vr)eetbuien.

4. Niet genoeg eiwitten eten

Eiwitten zijn van essentieel belang voor het behouden van je spieren tijdens het afvallen en zorgen over het algemeen voor een goede verzadiging, waardoor je jouw dieet gemakkelijker vol kunt houden.

Zeker wanneer je actief bent en ook nog regelmatig traint, is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten en ervoor te zorgen dat je genoeg eiwitten binnen krijgt.

Zorg ervoor dat je bij elke maaltijd een portie eiwitten bevat en probeer om dagelijks minimaal 1.6 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht te eten tijdens het afvallen.

5. Te streng zijn voor jezelf

Een dieet waarbij je jezelf alles ontzegt (geen alcohol, geen chips, geen koek, geen snoep, geen suiker, geen koolhydraten, etc.) is een hele slechte strategie om gewicht te verliezen.

Het is goed om een plan te hebben en afspraken met jezelf te maken, maar jezelf alles ontzeggen is helemaal niet nodig. Je kunt af en toe gerust eens een stukje chocola of een handje chips nemen wanneer je dit wilt of wanneer dit zo uitkomt. Zolang het maar geen gewoonte wordt en je niet de hele reep naar binnen werkt of het hele pak leeg eet.

Wanneer je wilt afslanken zal je waarschijnlijk andere keuzes moeten gaan maken en bepaalde producten moeten vermijden. Met name als je hier geen controle over hebt en snel overeet. Deze producten kun je beter vermijden. Je lichaam zal er op de lange termijn ook niet meer om vragen.

Het beste dieet is een dieet dat je kunt volhouden. Dit creëer je door jezelf een ander voedingspatroon en andere (eet)gewoontes aan te leren. Niet door heel streng te zijn voor jezelf. 

Dit verhoogt alleen maar je stresslevels en maakt het heel erg lastig om je dieet (de rest van leven!) vol te houden.

Conclusie

In dit artikel hebben we de slechtste manieren om gewicht te verliezen besproken. Hoewel het heel begrijpelijk is dat deze fouten gemaakt worden, kun jij ze vanaf nu voorkomen en zorgen voor betere en blijvende resultaten.

Wil je op een gemakkelijke en verantwoorde manier gewicht verliezen? 

Fit Green Meal Diet is een complete en uitgebalanceerde plantaardige maaltijdvervanger. Ideaal als vervanging van je ontbijt, lunch, avondmaaltijd of verantwoord tussendoortje.

Bij aankoop van twee Fit Green Meal Diet's ontvang je zelfs een persoonlijk voedingsschema van ons zodat je precies weet wat je moet eten op een dag om op een gezonde manier af te vallen. En om het nog beter voor je te maken, bieden we je 'Niet goed, geld terug' garantie. Ben je niet tevreden? Dan krijg je gewoon je aankoopbedrag terug.