Vezels zijn belangrijke stoffen voor je lichaam en een tekort aan voedingsvezels in je voeding kan een negatief effect hebben op je gezondheid.

In dit artikel bespreken we daarom het belang van vezelrijke voeding: wat zijn vezels en waarom zijn vezels zo belangrijk? 

 

Wat zijn vezels?

Voedingsvezels (vezels) zijn onverteerbare koolhydraten die van nature voorkomen in plantaardige voeding. Deze vezels worden niet verteerd of opgenomen door onze dunne darm en blijven over na de vertering van ons voedsel.

Veel plantaardige voedingsmiddelen bevatten een combinatie van verschillende soorten vezels die allerlei verschillende effecten hebben in ons lichaam. Oplosbare vezels lossen op in water en hebben een gunstig effect op onze stofwisseling. Onoplosbare vezels bevorderen met name onze darmwerking en onze stoelgang.

  • Fermenteerbare vezels

Vezels die worden afgebroken door bacteriën in onze dikke darm noemen we fermenteerbare vezels (prebiotica). Deze vezels zorgen met name  voor een soepele darminhoud en bevorderen de stoelgang.

  • Niet-fermenteerbare vezels

Vezels die niet worden afgebroken of opgenomen door ons lichaam zijn de niet-fermenteerbare vezels. Deze vezels verlagen het cholesterol, bevorderen de stoelgang en hebben een verzadigende werking (zorgt voor een vol gevoel).

Waarom zijn vezels belangrijk?

Vezels verlagen het risico op ziektes en hebben een grote invloed op ons lichaam en onze gezondheid:

1. Diabetes type 2
Vezels remmen de opname van suiker in het bloed en zorgen dus voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit verlaagt het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2.

2. Gezond gewicht
Vezels zorgen voor een vol, verzadigd gevoel en verlagen daarmee de kans op overgewicht. Mensen die meer vezels eten hebben over het algemeen minder moeite om op gewicht te blijven.

3. Goed voor je hart
Vezels (in het bijzonder uit fruit en volkoren granen) hebben een cholesterolverlagende werking en verlagen zo het risico op hart- en vaatziekten. Ook lijkt de totale inname van meer vezels een rol te spelen bij het verlagen van je bloeddruk.

4. Goed voor je gebit
Vezels zorgen ervoor dat ons eten goed gekauwd moet worden en zorgen daarmee voor een sterk gebit.

5. Goede darmwerking
Vezels zorgen zoals eerder gezegd voor een goede reiniging van het lichaam en voor een goede ontlasting. Dit verkleint de kans op obstipatie en kan mogelijk je risico op verschillende darmaandoeningen verlagen.

Hoeveel vezels per dag?

Een gezond dieet zou uit een ruime hoeveelheid vezels moeten bestaan. Het algemene advies is om minimaal 14 gram vezels per 1000 kcal per dag te eten, maar mag in de praktijk wel een stuk hoger liggen. Een goede richtlijn om te hanteren is dan ook om dagelijks zo’n 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen.

Fitbar, Fit Green Hero, Fit Green Meal Diet

In onze Fitbar, Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet vind je veel vezels. Dit Fitbar bevat 9 gram vezels per 100 gram. De Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet bevatten maarliefst 12 gram vezels per 100 gram.

Ook kun je Fit Green Protein aan je smoothie met fruit en groenten toevoegen om een deel van je dagelijkse vezels binnen te krijgen.

 

  

Conclusie

Vezelrijke voeding is een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon en heeft een gunstig effect op je gezondheid. Het advies is dan ook om dagelijks een variatie aan vezelrijke producten te eten.

Je lichaam heeft ongeveer tussen de 30 en 40 gram vezels per dag nodig. Deze kun je met name halen uit groenten, fruit, peulvruchten, aardappelen, noten, haver en andere volkoren producten en ook onze Fitbar, Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zijn een uitstekende bronnen van vezels.

Zo ben je er zeker van dat je dagelijks genoeg vezels binnen krijgt die bijdragen aan een fit lichaam en een goede gezondheid!