Wat je vaak hoort bij mensen die overstappen naar een plantaardig dieet, is dat ze over het algemeen veel meer energie hebben. Maar hoe komt dat?

In dit artikel geven we hier 5 redenen voor.

1. Betere spijsvertering

Ons lichaam gebruikt veel energie voor onze spijsvertering. Plantaardige producten zitten vol met vezels en andere voedingsstoffen die helpen bij het verteren van je voeding. Het afbreken van plantaardige voeding is daardoor veel minder belastend voor ons lichaam en zo houdt je lichaam als het ware meer energie over.

2. Betere bloedsuikerspiegel

Goede volwaardige plantaardige producten zoals groenten fruit, zaden, havermout en andere volle granen bevatten veel gezonde voedingsvezels. Deze vezelrijke voeding heeft een gunstige invloed op je bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder schommelingen in je energielevels en voorkomt ook dat je regelmatig last krijgt van die bekende energiedip.

3. Betere slaap

Een goede slaap is een van de belangrijkste factoren als het gaat om je energielevels gedurende de dag. Wanneer je slecht slaapt is het vele malen lastiger om je honger onder controle te houden en kun je meer behoefte krijgen aan cafeïne en suikerrijke tussendoortjes om je door je energiedip heen te slepen.

Een plantaardige vezelrijke maaltijd voor het slapen gaan zorgt voor een diepere en ontspannen slaap waar je de hele dag profijt van zult hebben.

4. Minder ontstekingen

Pijn en ontstekingen zetten je zenuwstelsel onder druk en kosten je lichaam erg veel energie. Meer plantaardige producten in je dagelijkse voedingspatroon kunnen bijdragen aan het remmen van ontstekingen in je lichaam en minder belastend zijn. Denk hierbij met name aan veel groene groentes en gezonde omega-3 vetten uit: walnoten, amandelen, chiazaden en lijnzaad.

5. Meer voedingstoffen

Last but not least! Eén van de belangrijkste redenen dat je meer energie krijgt als je overstapt op een volwaardig plantaardig dieet, is dat je veel meer voedingsstoffen binnen krijgt.

Een voedingspatroon dat de nadruk legt op plantaardige voeding en minimaal bewerkte producten zorgt ervoor dat je lichaam veel meer vitamines en mineralen binnen krijgt. Hierdoor gaat je lichaam beter functioneren en krijg je steeds meer energie.

Conclusie

Plantaardig eten geeft veel mensen meer energie. Dit komt grotendeels omdat je meer voedingsstoffen binnen krijgt die bijdragen aan je lichaam en je gezondheid.

Uiteraard zijn er ook andere factoren die meespelen, zoals je gebruik van cafeïne, je slaap en de hoeveelheid stress, maar onderschat niet wat de juiste voeding voor je energielevels kan doen.

Heb je momenteel weinig energie? Dan is de overstap naar een plantaardig(er) dieet een grote stap in de goede richting voor meer lichamelijke en mentale energie en betere prestaties.