Rozijnen. Wie kent ze niet? Deze gezonde mini-snacks worden vaak gegeten als tussendoortje of als ingrediënt gebruikt in allerlei recepten. Wij gebruiken ze in onze Fit Bars. En dat is niet zomaar. Deze kleine krachtpatsers zijn een goede bron van koolhydraten en zitten bomvol voedingsstoffen. In dit artikel zetten we de belangrijkste voordelen voor je op een rij. rozijnen-fitbars-ig

Wat zijn rozijnen?

De naam rozijn komt van het Franse woord ‘raisin’, dat ‘druif’ betekent. Rozijnen zijn dus gewoon gedroogde druiven. Om druiven langer houdbaar te maken, worden deze gedroogd en vervolgens behandeld met zwaveldioxide om ervoor te zorgen dat ze hun smaak behouden en een groot gedeelte van de vitamines bewaard blijft.

Waarom zijn rozijnen gezond?

Hieronder 5 redenen waarom rozijnen zo goed voor je zijn.

1. Goede bron van energie

Omdat het vocht uit de druif is verdwenen en de (natuurlijke) suikers zijn overgebleven, leveren rozijnen net als andere gedroogde vruchten aardig wat suikers en calorieën. Deze suikers worden echter niet snel opgenomen in je lichaam. Rozijnen zijn dus (mits je er geen handen vol van op eet) een uitstekende bron van energie die je bloedsuiker onder controle houden en het risico op diabetes kunnen verkleinen.

2. Goede bron van vezels

Rozijnen zijn een geweldige bron van vezels. Deze vezels geven een goed verzadigend gevoel en bevorderen een goede darmwerking. 100 gram rozijnen bevat ongeveer 5,4 gram vezels.

3. Goede bron van voedingsstoffen

Rozijnen hebben een hoge concentratie aan vitamines en mineralen zoals kalium, ijzer en magnesium. Ook bevatten ze catechine (polyfenolen). Dit zijn krachtige antioxidanten uit planten die onder meer voorkomen in thee en cacoa en die kunnen helpen bij het remmen van ontstekingen en beschermen tegen vrije radicalen in het lichaam.

4. Goed voor je bloeddruk

Regelmatige consumptie van rozijnen kan je bloeddruk verlagen en daarmee je risico op hart- en vaatziekten verkleinen.

5. Goed voor je cholesterol

Daarbij gaat het eten van rozijnen ook gepaard met een verlaging van het LDL (slechte) cholesterol en triglyceridenwaardes.

Conclusie

Rozijnen zijn een ontzettend gezond tussendoortje. Ze zijn een goede bron van energie en zitten boordevol vezels, vitamines, mineralen, antioxidanten en andere actieve stoffen. Het eten van rozijnen kan je bloedsuiker onder controle houden, je bloeddruk en cholesterol verlagen en ontstekingsremmend werken. Je kunt rozijnen gewoon los opeten, maar je kunt ze het beste gebruiken in gerechten of eten met andere voedzame producten, bijvoorbeeld in een gezonde Orangefit - FitBar!