Kiwi’s zijn niet alleen lekker, maar ook erg gezond. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de gezonde effecten van het eten van kiwifruit en in dit artikel zetten we de belangrijkste voordelen voor je op een rij. kiwi-voordelen

Wat is een kiwi?

De kiwi of Chinese kruisbes (Actinidia chinensis) is de eetbare vrucht van een klimplant die oorspronkelijk uit China komt. Het grootste gedeelte van alle kiwi’s komt uit Nieuw-Zeeland (waaraan hij ook zijn huidige naam te danken heeft), maar ze worden tegenwoordig over de hele wereld geteeld en zijn daarom het hele jaar door verkrijgbaar.

Waarom zijn kiwi’s zo gezond?

Hieronder 5 wetenschappelijke argumenten waarom je eens vaker kiwi's zou moeten eten.

Kiwi’s zitten vol vitamines

Wist jij  dat een kiwi meer vitamine C bevat dan een sinaasappel? Een kiwi is dus een geweldige bron van vitamine C, dat werkt als een krachtige antioxidant en zorgt o.a. voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van je weerstand. Ook is het een bron van kalium dat onder andere betrokken is bij de vochthuishouding en een goede werking van je spieren.

Kiwi’s helpen je spijsvertering

Kiwi’s hebben een natuurlijke laxerende werking en kunnen helpen tegen constipatie en andere spijsverteringsproblemen. Ook bevat een kiwi veel vezels die de goede bacteriën in je dikke darm voeden en zo het risico op darmkanker kan verkleinen. Wat veel mensen overigens niet weten is dat je de schil van een kiwi ook gewoon kunt eten en dat deze ook veel vezels en antioxidanten bevat!

Kiwi’s verbeteren de vertering van proteïnes

Kiwi’s bevatten actinidine (of actinidaïne) een spijsverteringsenzym dat ook voorkomt in mango, papaja en ananas en helpt bij de afbraak en de vertering van proteïnes (eiwitten). Hoewel kiwi’s doorgaans erg gezond zijn, kunnen sommige mensen gevoelig of allergisch zijn voor actinidine of kiwi’s in het algemeen. Dit uit zich vaak in mondirritatie en/of maag- en darmklachten. Heb jij last na het eten van kiwi’s? Dan kun je het eten ervan beter beperken of helemaal vermijden.

Kiwi’s zijn goed voor je hart

Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd nog steeds doodsoorzaak nummer 1, waarbij een hoge bloeddruk, hoge triglyceridewaarden en een te hoog cholesterol de grootste risicofactoren zijn. Meerdere onderzoeken wijzen erop dat 2 à 3 kiwi’s per dag je bloeddruk kan verlagen, een positieve invloed heeft op je bloedwaarden, het (goede) HDL-cholesterol verhoogt en zo het risico op hart- en vaatziekten vermindert.

Kiwi’s verbeteren je slaap

Slaap is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Het eten van een paar kiwi’s een uur voordat je gaat slapen, kan een hele gunstige invloed hebben op je slaap en de kwaliteit en duur van je slaap aanzienlijk verbeteren.

Conclusie

Kiwi’s zijn niet alleen lekker, maar ook een geweldige bron vezels, kalium, vitamine C en andere antioxidanten en nutriënten die goed zijn voor lichaam en die je gezondheid kunnen verbeteren. Kiwi’s zijn er tegenwoordig in gele en groene varianten en het hele jaar door verkrijgbaar. Je kunt kiwi’s los eten, maar ook heel goed eten in een schaaltje (soja-)yoghurt, in een salade of gebruiken in een smoothie in combinatie met ander fruit en wat plantaardige eiwitten!