Het is verstandig om je dag te beginnen met een gezond en eiwitrijk ontbijt.

Dit geeft je lichaam niet alleen de juiste voedingsstoffen, maar een eiwitrijke en vezelrijke maaltijd zorgt ook voor een goede verzadiging en controleert je hongergevoel.

Hieronder hebben we daarom 5 gezonde en eiwitrijke ontbijtsuggesties voor je om je dag goed mee te beginnen.

5 eiwitrijke ontbijtjes

De volgende plant-based ontbijtjes zijn snel en eenvoudig klaar te maken en zitten boordevol eiwitten:

1. Smoothie (bowl)

Smoothies zijn een geweldige manier om je dag goed te beginnen en je kunt er bovendien ook eindeloos mee variëren.

Doe een aantal bevroren bananen in een blender met wat plantaardige melk en onze plantaardige eiwitten. Schenk in een kom en top met wat noten en zaden en vers fruit.

2. Soja yoghurt/-kwark

Wanneer je liever geen zuivelproducten eet, dan zijn sojayoghurt of sojakwark een uitstekende vervanging en een volwaardig eiwitrijk alternatief.

Sojayoghurt is verkrijgbaar in allerlei verschillende varianten en je kunt er ook heel gemakkelijk zelf fruit, noten en/of zaden aan toevoegen voor een lekker snel en voedzaam eiwitrijk ontbijt.

3. Overnight oats

Havermout is gezond en veelzijdig en bevat niet alleen goede complexe koolhydraten, maar ook een behoorlijke hoeveelheid eiwitten.

Je kunt havermout eenvoudig toevoegen aan je yoghurt of je maaltijdshake of gewoon koken en combineren met fruit en noten en (lijn)zaden. Ook kun je havermout bereiden door het te laten weken (wellen).

Doe 50 gram (geprakte) banaan, 3-4 eetlepels havermout, 15 gram eiwitpoeder, 250 ml (plantaardige) melk, 1 eetlepel chiazaad en een beetje kaneel in een bakje en roer het geheel goed door.

Zet het vervolgens een nachtje in de koeling en je hebt de volgende dag een kant-en-klaar havermout-ontbijt dat je zo kunt eten of eventueel nog even kunt opwarmen in de magnetron.

Lekker met een lepel pindakaas, walnoten en een handje rozijnen of rood fruit.

4. Quinoa ontbijt

Quinoa is een complete bron van eiwitten die per 100 gram (ongekookt) bijna 15 gram eiwitten bevat. Je kunt quinoa gebruiken als vervanging van rijst of pasta, maar je kunt deze zaden ook heel goed eten als (zoet) ontbijt.

Spoel de quinoa even af onder de kraan. Breng 1 cup quinoa, 1 cup water en 1 cup amandelmelk aan de kook. Zet nu het vuur laag en laat vervolgens ongeveer 15 minuten koken tot al het vocht is opgenomen.

Haal van het vuur en laat nog even 5 minuten staan met het deksel op de pan. Voeg nu je favoriete fruit en noten toe en maak het op smaak met wat kaneel.

5. Gezonde maaltijdshake

Heb jij ’s morgens moeite met ontbijten of weinig tijd om een maaltijd klaar te maken? Dan zijn onze plantaardige maaltijdshakes een perfecte oplossing.

Doe een aantal schepjes Fit Green Hero of Fit Green Meal Diet in een shakebeker met water of favoriete plantaardige melk en je hebt een eiwitrijke maaltijd die goed verzadigd en vol zit met vezels, vitamines en mineralen.

Zo krijgt je lichaam alles binnen voor een gezonde start van je dag!