Avocado’s zitten boordevol vitamines, mineralen en gezonde vetten. Door het hoge vetgehalte bevat een avocado wel veel calorieën. Hou je echter je dagelijkse inname in de gaten, dan is een avocado een perfecte aanvulling op een gezond eetpatroon.

Hieronder 11 redenen om eens vaker een avocado te eten. 

avocado
  1. Gezonde vetten Avocado’s leveren onverzadigde vetten. Deze enkelvoudige vetzuren hebben een gunstig effect op je cholesterolgehalte en beschermen je tegen hart- en vaatziekten.
  2. Bron van vezels Avocado’s zijn rijk aan vezels en bevatten zo’n 10 gram vezels per vrucht. Dit houdt je eetlust onder controle en geeft je langer een vol gevoel. Het zorgt ook voor een betere stoelgang en vermindert daarmee het risico op darmkanker.
  3. Bron van eiwitten Eiwitten bestaan uit aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwitten en belangrijk voor de opbouw en het herstel van onze cellen. Avocado’s bevatten alle essentiële aminozuren die noodzakelijk zijn voor je lichaam. Bovendien zorgen de vezels ervoor dat deze eiwitten goed worden opgenomen.
  4. Goed voor je ogen Luteïne en zeaxanthine zijn krachtige antioxidanten die in avocado zitten en beschermen met name je ogen tegen oogziekten.
  5. Goed tijdens je zwangerschap Eén avocado bevat een grote hoeveelheid van je dagelijkse behoefte foliumzuur, dat het risico op geboorteafwijkingen verkleint.
  6. Beschermt tegen een hoge bloedruk Avocado’s bevatten veel kalium, een mineraal dat beschermt tegen een hoge bloeddruk en daarmee de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleint.
  7. Goed voor je huid Avocado’s bevatten vitamine A en B-vitamines (met name B1, B2 en B6) die zorgen voor een goede stofwisseling en een gezonde huid. Avocado-extract wordt daarom ook veel gebruikt in huidverzorgingsproducten.
  8. Goed voor je haar Vitamine A in avocado geeft je immuunsysteem een boost en zorgt ook voor een beter huid en gezond haar.
  9. Verhoogt je weerstand Vitamine C in avocado is met name goed voor je algehele weerstand.
  10. Remt ontstekingen De combinatie van voedingsstoffen en gezonde vetzuren zorgen voor minder ontstekingen in het lichaam. Dit verkleint de kans op reuma of artritis.
  11. Super veelzijdig Je kunt ze gebruiken in soepen, (dip)sauzen, salades, desserts en smoothies en geven een heerlijke romige smaak aan gerechten. Je kunt ze zo opeten met wat peper en zout. Smeer het op brood of een rijstwafel in plaats van boter, maak er zelfgemaakte guacamole van of heerlijke zuivelvrije chocolade mousse!


 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR