Wanneer de temperaturen dalen, stijgt het aantal mensen met de griep of een verkoudheid. Goede zaak dus om je weerstand de komende wintermaanden te verhogen met de juiste voeding. Hieronder een top 10 van voedingsmiddelen die je immuunsysteem een boost geven en je lichaam beschermen tegen indringers. 10-voedingsmiddelen-immuunsysteem

1. Acai bessen

Deze krachtige Zuid-Amerikaanse besjes bevatten veel vitamines, mineralen en antioxidanten die op een natuurlijke manier het immuunsysteem stimuleren. Je vindt ze vaak gedroogd, in sap vorm of verwerkt in muesli of granola’s.

2. Amandelen

Noten en met name amandelen bevatten veel vitamine E. Ze geven je immuunsysteem een boost en helpen ook bij het verlagen van stress.

3. Bataat

Bataat (of zoete aardappel) bevat net als wortels veel bètacaroteen die schade aan onze cellen afremt. Ook bevat het vitamine A, dat onder andere zorgt voor een goede werking van ons afweersysteem.

4. Blauwe bessen

Deze superfood is net als de Acai bes rijk aan antioxidanten die je lichaam helpen bij het onschadelijk maken van allerlei schadelijke stoffen en vrije radicalen.

5. Broccoli

Vol met vitamine A, vitamine C en glutathion een zeer belangrijke antioxidant die de weerstand verbetert. Wil je een griep vermijden? Maak vaker ruimte voor broccoli op je bord!

6. Gember

Gember wordt al jarenlang ingezet als natuurlijk geneesmiddel in de Oosterse geneeskunde en bevat veel ontstekingsremmende stoffen. Vers of als poeder te gebruiken in allerlei gerechten of gewoon in een kop thee met wat citroen.

7. Kiwi

Deze voedzame vrucht bevat zelfs meer vitamine C dan een sinaasappel en wordt wel eens (terecht) ‘het gezondste fruit op aarde’ genoemd.

8. Knoflook

Is supergezond. Het bevat niet alleen veel antioxidanten die je weerstand verbeteren, maar kent nog veel meer gezondheidsbevorderende eigenschappen, waaronder het verlagen van je bloeddruk en het verminderen van een te hoog cholesterol.

9. Kurkuma (geelwortel)

Is één van de gezondste specerijen op aarde, heeft een licht bittere smaak en wordt in de Indiase geneeskunde gebruikt bij allerlei kwalen. Geelwortel bevat curcumine, een natuurlijke ontstekingsremmer die het lijf beschermt tegen oxidatie en schadelijke ontstekingen.

10. Thee

Drink de komende winter meer thee. Groene en zwarte thee bevat namelijk veel polyfenolen en flavonoïden; antioxidanten die helpen bij het bestrijden van ziektes. acai-bessen-insta