Je hebt vast wel eens van die momenten waarop je gewoon trek hebt in iets zoets of iets hartigs, maar liever niet iets wilt nemen dat helemaal niet bijdraagt aan je lichaam en je gezondheid.

Hieronder hebben we daarom 10 gezonde (plantaardige) avondsnacks voor je op een rij gezet.

Deze snacks zijn gezond en makkelijk te maken en handig voor als je visite krijgt of zomaar trek hebt in een zoete of hartige snack.

1. Olijven

Olijven zijn goed voor je gezondheid. Ze bevatten relatief weinig calorieën, goede onverzadigde vetten, ijzer, vezels en veel vitamine E en andere krachtige antioxidanten.

Mix wat (zongerijpte) groene en zwarte olijven in een schaaltje met wat satéprikkers en je hebt in no-time een lekkere en gezonde snack.

2. Groenten met dip

Groenten bevatten weinig calorieën en veel nuttige voedingsstoffen die bijdragen aan je gezondheid. Het is dus altijd een goed idee om meer groenten en rauwkost toe te voegen aan je dieet.

Doe plakjes komkommer, radijsjes, worteltjes of stukjes paprika of selderij op een bord of in schaaltjes met wat salsa of een gezonde dipsaus en je hebt een heerlijke caloriearme snack.

3. Homemade tortilla chips

Een zak tortila chips uit de supermarkt bevat veel calorieën, vet, zout en andere toevoegingen. Ga daarom liever voor deze gezondere eenvoudige “homemade” variant.

Verwarm je oven voor op 180 graden. Snij een aantal (volkoren) tortilla wraps in stukjes en leg deze op een bakplaat. Bak ze vervolgens 12 tot 15 minuten in de oven en draai ze halverwege even om. Lekker met verse guacamole en/of tomatensalsa.

4. Zoete aardappel friet

Zoete aardappel is lekker en gezond. Deze pittige zoete aardappel frietjes kun je niet alleen eten bij je avondeten, maar ze zijn ook lekker als voedzame snack.

Snij twee zoete aardappelen in partjes en doe ze in een kom met een eetlepel olijfolie. Voeg hier kruiden aan toe (bijv.: 1 eetlepel chili poeder, 1 halve theelepel komijn, 1 halve theelepel knoflookpoeder, 1 kwart theelepel cayennepeper en een klein beetje zout).

Schudt ze goed door elkaar en zorg ervoor dat alle partjes bedekt zijn. Leg ze vervolgens op een bakplaat en bak de friet 30 minuten in de oven op 220 graden.

5. Geroosterde kikkererwten

Deze populaire eiwitrijke “borrelnootjes” zijn gemakkelijk te maken en op smaak te brengen met allerlei verschillende kruidenvariaties.

Verwarm de oven op 200 graden Celcius. Doe een blikje (uitgelekte) kikkererwten in in een kom en meng met 1 eetlepel olijfolie. Voeg zout en kruiden toe naar smaak en mix de kikkererwten met de kruiden.

Verspreid de kikkererwten op een bakplaat en plaats ongeveer 30 minuten in de oven tot ze goudbruin en knapperig zijn. Let op dat ze niet verbranden. Als je de tijd hebt, zet de oven uit en laat de kikkererwten afkoelen in de oven. Hierdoor krijgen ze nog  meer bite!

Smaaktips: 1. knoflookzout. 2. zout en paprikapoeder. 3. zout, paprikapoeder, komijn en kaneel. 4. zout, oregano, basilicum en tijm. 5. zout, kaneel, rozemarijn en cayennepeper.

6. Zelfgemaakte popcorn

Popcorn is een geweldige gezonde snack wanneer je deze zelf maakt. Verhit 1 eetlepel olie in een pan en bedek de bodem van de pan met een laag maiskorrels. Doe nu een deksel op de pan en schud de mais even heen en weer.

Zet het vuur laag en bak de popcorn tot alle maiskorrels gepoft zijn. Besprenkel de popcorn met wat chiliflakes, cajun kruiden of een paar eetlepels edelgist.

7. Bevroren fruit

Fruit is naast groente één van de beste tussendoortjes die je kunt eten. Fruit zit vol met vezels en voedingstoffen die bijdragen aan een goede gezondheid.

Heb je zoete trek? Kies dan eens voor bevroren fruit. Denk bijvoorbeeld aan: druiven, mango, kersen of frambozen. Deze kun jezelf invriezen of ingevroren kopen in de supermarkt. Dit is net weer even anders dan een gewoon stukje fruit.

Tip: Doe ook eens bevroren banaan (en/of ander bevroren fruit ) in een blender met een scheutje plantaardige melk en een schep van onze plantaardige eiwitten. Zo maak je in no-time een gezonde en eiwitrijke milkshake!

8. Appelschijfjes met notenpasta

Noten(pasta’s) bevatten gezonde vetten en voedingsstoffen, maar ook behoorlijk wat calorieën. Wanneer je om je calorieën wilt denken, let er dan wel op dat je niet teveel notenpasta gebruikt.

Snij een appel in ringen of plakjes en besmeer deze met (natuurlijke) notenpasta of pindakaas. Snel, simpel en gezond!

9. Bananen chips

Bananen zijn een superfood. Deze gezonde zelfgemaakte bananenchips zijn supermakkelijk om te maken, maar je moet er wel even de tijd voor hebben/nemen.

Snij een aantal bananen in dunne plakjes (hoe dunner, hoe beter) met een keukenmachine of een mandoline. Haal ze door een kom met citroenwater en leg ze naast elkaar op een bakplaat met bakpapier.

Bestrooi eventueel met wat kaneel of cacaopoeder en bak de bananen chips 90 minuten lang (aan beide kanten!) in de oven op 90 graden tot ze helemaal uitgedroogd zijn en laat ze vervolgens afkoelen.

10. Proteïne pudding

Niet alleen een goede avondsnack, maar je kunt deze eiwitrijke chocolade pudding ook eten na het sporten of na een intensieve training.

Doe 1 avocado en 2-3 dadels, 2 eetlepels cacao, 1 schep Fit Green Protein (chocola) en 100ml plantaardige melk in een blender en mix langzaam tot er een romige pudding ontstaat.

Tip: Wanneer de pudding te dun is, kun je een paar ijsblokjes of eventueel nog wat extra eiwitpoeder toevoegen. Enjoy!