De eerste twee weken van de 30 Day Challenge zitten erop voor Debbie en Anouschka. Twee weken geen toegevoegde suikers en onnatuurlijke e-nummers op de bordjes. Waar de eerste week bestond uit opvliegers, dipjes en afkickverschijnselen, is er in week 2 duidelijk positief verschil merkbaar. Aan het begin van week 3 zijn de dames niet alleen fitter en energieker, maar is er ook besloten om naast de suikers en e-nummers nóg iets te laten staan. Wat dit is vertellen we je hieronder. 30-day-challenge-header

Anouschka

Week 2 is voorbij gevlogen! Voor ik er erg in had was het zaterdagavond en zat ik weer aan mijn planning voor week 3. Inmiddels zitten we nu op de helft van de 30 Day Challenge en voor mij begint het nu een soort van normaal te worden. Natuurlijk word ik iedere dag nog steeds geconfronteerd met heel veel (lekkere) producten die ik niet mag eten, maar ook dit gaat mij steeds makkelijker af. Een suikervrije challenge in deze tijd van het jaar is best lastig. Iedere winkel ligt vol met snoepgoed voor Sint Maarten en pepernoten en chocolade voor Sinterklaas. De geur van vers gebakken speculaas is bijna niet te weerstaan, maar we blijven sterk!

Minder 'snaai' aanvallen en meer energie!

Terugkijkend op week 2 heb ik gemerkt dat ik veel minder last heb van honger of snaai aanvallen. Ik houd mij zo strict mogelijk aan mijn voedingsschema en kan mezelf dus iedere ochtend voorbereiden op wat ik de gehele dag mag eten. Ook merk ik dat ik aan het einde van de dag minder vermoeid thuiskom. Dit was iets waar ik in week 1 tegenaan liep, ik was iedere dag namelijk ontzettend moe. Nu weet ik dat dit de afkickverschijnselen waren. Afgelopen vrijdag had ik na mijn CrossFit training zelfs zoveel energie over, dat ik pas na middernacht naar bed ben gegaan. Normaal gesproken kom ik kapot thuis en duik ik zo snel mogelijk m’n bed in. Ik was dus echt verbaasd dat ik toch heerlijk heb geslapen en dat ik de volgende ochtend uitgerust wakker ben geworden. Het is erg fijn om te ervaren dat je lichaam zo’n andere wending maakt en eigenlijk al zo snel is gewend aan een nieuw voedingspatroon. Nu het steeds makkelijker begint te worden en ik steeds meer positieve punten ervaar, heb ik er zelfs al aan gedacht om dit suikervrije dieet na de 30 Day Challenge door te gaan zetten. Waarschijnlijk wel in iets mindere mate, bijvoorbeeld door doordeweeks geen toegevoegde suikers te eten en mezelf in het weekend te belonen met een kleine traktatie. Of ik dit ga vol houden, met alle feestdagen in het vooruitzicht, is nog even afwachten... maar ik ga het in ieder geval proberen!

Debbie

Het is echt bizar om te merken hoe snel je lichaam went... Week 1 was voor mij erg rommelig qua afkicken: er waren veel ups and downs en ik was vaak ook erg moe. Het tegenovergestelde gebeurde in week 2. Deze is zonder enige moeite voorbij gevlogen! Aan het einde van week 2 was ik wel lichtelijk vermoeid, dit kwam niet door m'n voeding, maar doordat ik een zware week op m'n werk achter de rug had. Waar ik normaal gesproken rond 15.00 uur altijd last had van een middagdipje (ik ben vast niet de enige), heb ik daar de afgelopen week helemaal geen last van gehad... yes! Normaal dronk ik tijdens m'n middagdip een kopje koffie om de rest van de middag door te komen, maar dat had ik afgelopen week dus niet meer nodig.

Weg met die verslaving!

Nu ik bezig ben met 30 Day Challenge ben ik me steeds bewuster van de (verslavende) werking van voeding op het lichaam. Heel veel producten werken verslavend terwijl we ze eigenlijk niet eens nodig hebben... Nu ik heel duidelijk merk dat koffie qua verslaving hetzelfde effect heeft als suiker, heb ik daarom besloten om vanaf afgelopen zondag (25 oktober) geen koffie meer te gaan drinken. Ik wil mezelf als experiment gebruiken om te ondervinden of ik daadwerkelijk fitter word van het niet meer drinken van koffie. Ik weet dat koffie ook een aantal gezondheidsvoordelen heeft (zie deze blog over de 7 voordelen van koffie), maar toch ben ik erg nieuwsgierig. De eerste twee dagen waren lastig, maar dag 3 zonder koffie gaat me relatief goed af! Ik mis het wel, want ik hou van een goede sterke bak zwarte koffie, helemaal in de ochtend om wakker te worden, maargoed... geen suiker, geen onnatuurlijke e-nummers, geen koffie en ik voel me top! Eten is en blijft nog steeds een uitdaging. Ik had van de week zo ontzettend trek in een hamburger. Dan sta ik in de 'Appie' en zit er werkelijk in elke burger (ook de biologische burgers) dextrose (ookwel bekend als druivensuiker)... Dus, wat doe je dan? Inderdaad. Zelf de keuken induiken en zelf een hamburger maken van gehakt, zonder rare extra toevoegsels. Ontzettend lekker! Zondag heb ik lekker een havermout cake gemaakt als snack en twee soorten chocola. Deze chocolade traktaties blijven mijn favoriet! Benieuwd naar deze zelfgemaakte chocolade? Nog heel even geduld, het recept staat vrijdag online!
Ben je benieuwd naar Anouschka's en Debbie's gezonde snacks voor de komende dagen? Volg de dames dan op Instagram @grapescr en @debstar2. Keep it going dames!