Vorige week aanvaarde de twee dames Debbie en Anouschka de 30 Day Challenge van Orangefit om minimaal een maand geen toegevoegde suikers en onnatuurlijke e-nummers te eten. De eerste week zit er inmiddels op en dus is het tijd om de eerste resultaten met jullie te delen. 30-day-challenge-header

Debbie

De eerste week zit erop! En wat viel het me mee, want op wat mentale zwaktes na was het bijzonder goed vol te houden! Voordat de eerste dag begon, heb ik eerst een uitgebreide weekplanning gemaakt en op papier gezet wat ik wel en niet mocht eten. Vervolgens heb ik de boodschappen in huis gehaald en hoefde ik dus niet meer na te denken over wat ik moest gaan eten. Een duidelijke planning (goede voorbereiding) is ontzettend belangrijk wanneer je strict op je voeding gaat letten.

Dag 1

"Wat ga je het meest missen?" vroeg Orangefit. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik riep meteen chocola en kipfilet op brood! Jeetje wat heb ik het daar even zwaar mee gehad zeg. Zelfs al de eerste avond thuis moest ik de hele avond aan chocola denken… Ook heb ik de eerste nacht heel slecht geslapen. Ik weet niet of dit kwam door de drang naar chocola, maar het zat me best even dwars, ik dacht echt: "Hoe ga ik dit volhouden!"

Dag 2

De tweede dag heb ik me 's ochtends meteen verslapen en na de lunch (die bestond uit een droog broodje kaas omdat ik nog niet naar boter gezocht die ik mocht eten) ben ik niet vooruit te branden. Ik had opeens last van opvliegers en koffie deed me niet harder lopen zoals gebruikelijk. In de middag heb ik daarom Anouschka maar even gebeld om te vragen hoe het met haar ging. Gelukkig was ik niet enige. We waren dus beide echt aan het afkicken, en dat al na twee dagen. Dit had ik eigenlijk pas na een week verwacht... In de avond heb ik lekker rijst met kip, sperziebonen en zelfgemaakte pindasaus gemaakt voor Anouschka en mij, maar het lukte mij niet om het eten weg te krijgen, heel apart. Deze avond ben ik daarom vroeg naar bed gegaan met de hoop op een betere morgen!

Dag 3 en overige dagen

Vanaf dag 3 gaat het eigenlijk steeds iets beter. Ik heb nog wel last van m'n suikervrije dip, maar ik heb geen opvliegers meer. Ook is m'n lichaam langzaam aan het wennen en merkte ik dat mijn huid er ook beter uit begint te zien. Wat ik wel nog heb, is de mega-dip in de avond. Hierdoor lig ik wel elke avond erg vroeg in m'n bed. Aan de ene kant is dit ergens ook wel fijn. Zo denk je namelijk niet alleen maar aan snoepen... Donderdag was ik een dagje vrij en had ik mij voorgenomen om een nieuwe planning te maken voor de week erna. Ik wilde lekker gaan bakken, maar kon het niet opbrengen om iets te doen. Ik had uitgeslapen tot 10 uur (wat voor mij lang is) en voelde me niet zo lekker. Daarnaast was ik behoorlijk chagrijnig. Ik besloot daarom om een rondje door het winkelcentrum te gaan lopen om zo inspiratie op te doen voor iets lekkers wat ik wel mocht eten! Deze poging was helaas mislukt…. De supermarkt is een ware hel als je wilt eten zonder toegevoegde suikers, want het zit werkelijk overal in. Wel heb ik door deze middag in ieder geval m'n kennis verbreed wat betreft alle andere benamingen voor suikers en e-nummers. Ook vond ik een 'legale' boter die ik wel mag gebruiken voor op mijn brood. Dit maakte mijn dag een stuk beter! De laatste dagen van de eerste week gingen vrijwel hetzelfde door, maar dan met steeds iets minder dips. Samen met Anouschka heb ik recepten gezocht en gevonden voor de  komende week. Deze recepten gaan er zeker voor zorgen dat elk snackmoment een geluksmoment wordt! Zo hebben Anouschka en ik afgelopen weekend havermoutmuffins, bananenbrood en chocola gemaakt. Deze laatste treats zijn erg goed gelukt en super lekker. Deze zullen wij daarom binnenkort ook met jullie delen!
30-day-challenge-3

Anouschka

We zijn inmiddels een week onderweg in de uitdaging om 30 dagen zonder toegevoegde suikers en onnatuurlijke e-nummers te leven. En ik moet eerlijk zeggen dat het mij alles meevalt. De weegschaal geeft nog geen andere cijfers, maar ik heb het idee dat ik strakker in m’n vel kom te zitten. Mijn buik is minder opgezet en m’n heupen lijken steeds minder te worden. Ik sta er nog steeds positief in, ook al heb ik dagen gehad waarop ik niet topfit was. Ik ben ontzettend blij dat ik samen met Debbie van te voren een planning heb gemaakt. Hierdoor hoefde ik niet na te denken over wat ik mee moest nemen voor de lunch. Ook lag m'n avondeten al lekker klaar in de koelkast. Door deze planning hoefde ik ook geen (gevaarlijke) extra bezoekjes aan de supermarkt te brengen, want daar is de verleiding om iets super lekkers mee te nemen natuurlijk het allergrootst!

Dag 1

Op de eerste dag was ik vrij van mijn werk en kon ik dus op mijn eigen tempo mijn voedingsschema volgen. Geen bijzondere plannen deze dag, behalve een CrossFit training aan het einde van de middag bij CrossFit Victrix. Deze training heb ik met moeite overleefd, maar of dat nou lag aan het eten zonder suiker of het hebben van tekort slaap door het vorige weekend durf ik niet te zeggen.

Dag 2

Na een slechte nacht en vermoeid wakker te zijn geworden stond er een nieuwe werkdag voor de deur. De ochtend verliep redelijk soepel, maar na de lunch was m’n energie volledig weg. Ik kreeg net als Debbie last van opvliegers en mijn darmen begonnen flink te rommelen. Afkickverschijnselen?!

Dag 3 en overige dagen

Vanaf woensdag (dag 3) is de energie steeds wat meer teruggekomen. Gelukkig! Ik sliep rustiger en, op mijn darmen na, heb ik de rest van de dagen weinig moeite gehad met de challenge. Orangefit's voedingscoach Leon vertelde ons dat de darmen bij het veranderen van je dieet, ongeacht wat voor dieet, een week tot anderhalve week nodig hebben om te wennen. Dit zou dus betekenen dat m'n darmen bijna weer normaal gaan werken! Werk is voor mij een goede afleiding om minder bezig te zijn met het eten. En, omdat alles is uitgestippeld en ik elke dag netjes al mijn maaltijden en snacks meeneem, heb ik niet de behoefte om andere snacks te nuttigen. Zelfs een dagje shoppen en ergens anders lunchen, waar ik best een beetje bang voor was, is geslaagd verlopen. Een groot voordeel is wel, dat het gezonde leven en eten tegenwoordig erg populair is. Horecagelegenheden spelen hier op in, wat er toe leidt dat er veel lekkere salades en gezonde sapjes op het menu te vinden zijn.
30-day-challenge-5
Gisteren heb ik mijn voorbereidingen gedaan voor de rest van de week. Dit is wel een momentje waar ik naar uitkijk telkens als de week op zijn einde komt. De structuur die ik normaal probeer aan te houden is nu de leidraad in deze challenge. Alle boodschappen zijn binnen en de gezonde tussendoortjes (havermoutmuffins, bananenbrood en chocola) zijn gebakken of gekoeld. Omdat ik het gevoel heb dat mijn lichaam bijna klaar is met afkicken ben ik zeer benieuwd wat de komende week mij gaat brengen! Ben je benieuwd naar Anouschka's en Debbie's voedingsschema's en snacks voor de komende dagen? Volg de dames dan op instagram @grapescr en @debstar2