We hebben het in dit artikel al gehad over het belang van lichaamsbeweging. Mensen die dagelijks bewegen en regelmatig sporten hebben doorgaans een betere gezondheid, meer energie, minder stress en een verminderde kans op een ziektes, depressie en dementie op latere leeftijd.

In dit artikel bespreken we het nut en het belang van (intensieve) training.

Het belang van training

Om ons lichaam sterker te maken én te houden is training voor ons lichaam dus noodzakelijk. Naarmate we ouder worden neemt onze spiermassa en de dichtheid van onze botten langzaam af. Door regelmatig iets aan (kracht)training te doen, kunnen wij dit proces afremmen of zelfs terug draaien. Het versterkt ons lichaam zodat we ook op latere leeftijd nog actief kunnen blijven. Ze zeggen niet voor niets: use it or lose it!

Wat is training?

Training geeft een signaal/prikkel aan het lichaam dat het zich moet aanpassen en versterken. Tijdens een training confronteer je je lichaam als het ware met tekortkomingen, waardoor het zich gaat aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van je stofwisseling, het aanmaken van bloedcellen, het versterken van je botten og het opbouwen van meer spiermassa.

We maken over het algemeen onderscheid tussen twee verschillende trainingsvormen:

1. Krachttraining
2. Cardiotraining / Cardio

Beiden trainingsvormen zorgen er o.a. voor dat je stofwisseling wordt verbeterd en je gezondheid wordt ondersteund. Voor het beste resultaat wordt aangeraden om zowel kracht- als cardiotraining (of een combinatie van beiden) minimaal 2 à 3 keer per week intensief uit te voeren.

Omdat de spieren constant energie vragen, zorgen zij voor een hoger dagelijks energiegebruik (spieren verbranden meer energie), waardoor slank worden en slank blijven veel gemakkelijker wordt.

Training is dan ook niet zozeer gericht op het verbranden van calorieën, maar meer op het verbeteren en versterken van je lichaam. Hierdoor is je lichaam beter in staat om schadelijke stoffen te verwijderen, verbrand je meer energie en blijf je gezond, slank en fit!

1. Krachtraining

Krachttraining is een trainingsvorm waarbij je verschillende spiergroepen op een intensieve manier belast om zo je spieren (en je botten) te versterken. Het geeft je lichaam een betere houding en een atletischer uiterlijk (spieren geven namelijk vorm aan ons lichaam).

We kunnen krachtraining op vele manieren uitvoeren. Er kunnen oefeningen gedaan worden met behulp van halters (dumbbells) en stangen (barbells), andere losse gewichten en/of machines en fitnessapparatuur. Ook is het mogelijk om je spierkracht en spierconditie te vergroten door oefeningen te doen met je eigen lichaamsgewicht.

Krachttraining moet intensief genoeg zijn om het spierweefsel te stimuleren om te groeien en zich aan te passen. Dit is noodzakelijk om het lichaam tot aanpassen te dwingen en het is dan ook belangrijk om zo intensief mogelijk te trainen.

Een veel gemaakte fout bij (beginnende) krachttraining is echter dat men vooral traint met een weerstand die weinig tot geen uitdaging biedt. Hierdoor wordt je lichaam echter niet voldoende uitgedaagd en vindt er dus geen verandering plaats, waardoor resultaten vaak uitblijven.

Veel mensen denken bij krachttraining vaak aan bodybuilders en ik hoor mensen dan ook regelmatig zeggen: “Ik wil niet zo groot en gespierd worden.” Bodybuilding is echter een specifieke manier van trainen én voeden dat zeer intensieve training en heel veel (jarenlange) inzet vereist. Het opbouwen van spiermassa is een zeer langzaam proces en zo groot en gespierd word je echt niet zomaar.

Wat er wel gebeurt als je aan krachttraining doet? Krachttraining maakt je spieren steviger en geeft ze een betere vorm, waardoor je lichaam er strakker en atletischer uit komt te zien!

2. Cardiotraining

Cardiotraining is een trainingsvorm waarbij men zich vooral richt op het langdurig verhogen van de hartslag. Dit kan op vele verschillende manieren zoals fietsen of hardlopen, maar binnen een sportschool ook op de roeimachine of een crosstrainer. Ook zijn er veel groepslessen die als goede cardiotraining gezien kunnen worden en populaire trainingen zoals Bootcamps en CrossFit.

Door aan cardiotraining te doen versterk je je hart en je longen en verhoog je de hoeveelheid zuurstof in je lichaam. Dit leidt net als bij krachttraining tot een betere stofwisseling, verbeterde vetverbranding en een betere conditie.

Cardiotraining verbetert echter niet alleen je conditie, maar vermindert op deze manier ook het risico op vele aandoeningen en gezondheidsklachten.

Een goede cardiotraining is dus niet alleen gericht op het verbranden van calorieën, maar met name op het versterken van je hart en je longen en het verbeteren van je stofwisseling, je conditie en je gezondheid.

2.1 Intervaltraining

Een zeer effectieve manier van cardiotraining is de zogenaamde intervaltraining. Hierbij wisselen periodes (intervallen) van hoge intensiteit of weerstand elkaar af, met periodes van herstel die het lichaam de gelegenheid geven zich voor te bereiden op de volgende periode (interval).

Om het effect van een verbeterde vetverbranding te bereiken is het van belang hoe intensief  je traint en een goede indicatie van de juiste trainingsintensiteit tijdens een intervaltraining is je ademhaling.

Wanneer je nog gemakkelijk kan praten (je raakt niet buiten adem), wordt er eigenlijk niet effectief getraind. Zodra je tijdens je intervaltraining grote moeite krijgt met praten (verhoogde hartslag en je raakt buiten adem) wordt de training echt effectief. Dit geeft jouw lichaam (net als bij krachttraining) het signaal dat er aanpassingen nodig zijn.

2.2 Duurtraining

Een andere vorm van cardiotraining is duurtraining. Duurtraining is een training waarbij je gedurende een langere periode een rustig tempo aanhoudt en is vooral een goede training om je basisconditie op te bouwen.

Je kunt hiermee rustig beginnen en langzaam opbouwen. Na een tijdje zal je de snelheid kunnen verhogen terwijl je hartslag hetzelfde blijft. Dit betekent dat je conditie erop vooruitgaat. Na een duurtraining heeft je lichaam niet zo veel tijd nodig om te herstellen en het risico op blessures is ook erg klein. Verder is duurtraining ook erg efficiënt om vet te verbranden.

Bij duurtraining verbrand je over het algemeen meer vet tijdens je workout, terwijl je bij een intervaltraining vaak meer vet verbrandt na je workout, omdat het je stofwisseling verhoogt.

Als je wilt afslanken is het overigens belangrijk om te onthouden dat de energiebalans nog steeds het belangrijkste is om af te vallen.

Want ongeacht of je nu meer of minder vet verbrand tijdens een training. Wanneer je aan het eind van de dag hetzelfde binnen krijgt dan je hebt verbrand, dan zal je geen extra vet verliezen en afvallen.

Trainen doe je grotendeels voor je gezondheid, niet om af te vallen. Wil je afvallen? Let dan met name op je voedingsinname en andere factoren als goede slaap en het managen van je stress. Het is namelijk veel eenvoudiger om iets minder te eten dan jezelf urenlang te kwellen op een loopband of een crosstrainer.

Conclusie

Sporten is goed voor je lichaam en er zijn verschillende vormen van training die je lichaam versterken en je risico op allerlei ziekten en aandoeningen vermindert.

Of je nu kiest voor krachttraining, cardiotraining of een combinatie hangt uiteraard helemaal af van jou en jouw persoonlijke doel. Ook is het vanzelfsprekend dat je iets doet wat jij leuk vindt om te doen. Anders zal je het waarschijnlijk niet lang volhouden.

Heb je iets gevonden wat je leuk vindt om te doen? Zorg dan dat je jezelf wekelijks een aantal keren uitdaagt en intensief traint. Dit geeft je niet alleen een goed gevoel en meer energie, maar het verlaagt je stress, verbetert je prestaties en helpt je lichaam bij het verbeteren én het behouden van je gezondheid!