Voldoende lichaamsbeweging is essentieel voor een gezond lichaam en een goede gezondheid. Maar hoeveel moet je dagelijks bewegen? Hoeveel beweging is gezond en wat zijn de richtlijnen?

In dit artikel geven we aan waarom beweging zo belangrijk is, wat de richtlijnen zijn en ook geven we 10 tips om dagelijks meer te bewegen.

belang-van-beweging-sporten-groot

Het belang van bewegen/sporten

Bewegen is van levensbelang. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en heeft dagelijks voldoende inspanning nodig om optimaal te kunnen blijven functioneren.

Meer dan de helft van de Nederlanders beweegt echter veel te weinig. Waar men vroeger nog heel actief was in het dagelijks leven, brengen veel mensen tegenwoordig meer dan 70% van de dag zittend door.

Deze toenemende bewegingsarmoede is een zeer grote risicofactor voor onze gezondheid. Het kan leiden tot verschillende ziekten als; kanker, diabetes type II, osteoporose, depressie en dementie en uit onderzoek blijkt dat langdurig zitten (autorijden, zittend werk, TV kijken) het risico op hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden aanzienlijk verhoogt. Zelfs mensen die dagelijks een uur sporten, lopen waarschijnlijk hetzelfde risico als ze daarnaast het grootste gedeelte van de dag zittend doorbrengen.

Dagelijks voldoende bewegen is dus essentieel voor een gezond lichaam en een goede gezondheid.

In Nederland zijn daarom een aantal richtlijnen opgesteld voor beweging en fitheid: (1) De beweegnorm en (2) de fitnorm.

1. De beweegnorm

Onder bewegen verstaan we alle matig intensieve (60-70%) activiteiten waarbij je ademhaling versnelt, je hartslag en lichaamstemperatuur stijgt, maar praten niet te lastig wordt of waarbij je moet hijgen, zoals bijvoorbeeld stevig wandelen, flink fietsen of zwemmen.

Voor het behouden van een goede gezondheid is het belangrijk dat je dagelijks minimaal 30 minuten beweegt.

Dit kan 30 minuten achter elkaar of in 3 x 10 minuten, maar hoe meer je dagelijks kunt bewegen, hoe beter. Heb je zittend werk of breng je een groot gedeelte van de dag zittend door? Breek dit dan zoveel mogelijk op door bijvoorbeeld elk uur even 5 minuten te lopen.

Kom je niet aan je dagelijkse beweging? Dan volgen hier een aantal beweegtips om aan de dagelijkse beweegnorm te voldoen:

1. Doe meer klusjes rondom het huis

2. Maak een ochtend- en/of avondwandeling

3. Maak een wandeling tijdens je lunchpauze

4. Pak regelmatig de fiets in plaats van de auto

5. Neem de trap in plaats van de lift

6. Ga lopend je boodschappen doen

7. Stap een halte eerder uit de trein/metro

8. Parkeer de auto verder weg van je werk en loop het laatste stuk

9. Probeer dagelijks meer te staan

10. Maak er een gewoonte van om staand of lopend te bellen

2. De fitnorm

De fitnorm is voor jong en oud en vooral gericht op het verbeteren en onderhouden van je gezondheid en je fysieke fitheid zoals: coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen.

Om de fitnorm te halen zou je -naast je dagelijkse beweging- minimaal 2 à 3 keer per week 20 minuten op hoge intensiteit / zwaar intensief moeten trainen.

Sporten als hardlopen, fitness, circuittraining en krachttraining verkleinen je risico op aandoeningen als diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Mensen die dagelijks bewegen én sporten hebben bovendien meer energie, een beter humeur en een verminderde kans op een depressie en dementie op latere leeftijd.

Sporten is dus niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je gemoedstoestand, het managen van je stress en de gezondheid van je hersenen is het slim om regelmatig iets aan sport te doen.

Conclusie

Dagelijks voldoende bewegen heeft veel voordelen voor je gezondheid en hoewel “zitten is het nieuwe roken” of “zitten is dodelijk” wellicht erg grote claims zijn die je steeds vaker hoort, is bewegingsarmoede wel degelijk nadelig voor onze gezondheid.

Veel zitten verhoogt het risico op overgewicht en kan leiden tot allerlei lichamelijke klachten en aandoeningen. Wil je dit voorkomen en blijven werken aan een fit en gezond lichaam? Zorg dan dat je iedere dag zo veel mogelijk beweegt!