Het is goed om af en toe een break te nemen en even weg te gaan, maar het kan lastig zijn wanneer je bezig bent met afvallen of een ander doel voor ogen hebt.

Het veranderen van je leefstijl of oppakken van oude gewoontes tijdens je vakantie kan er zelfs voor zorgen dat je resultaten van weken (of zelfs maanden) in een korte tijd weer helemaal teniet doet.

Dat willen we uiteraard voorkomen. In dit artikel geven we 10 tips die er voor zorgen dat je gezond kunt blijven eten en gewoon kunt genieten van je vakantie.

 

1. Vast maaltijdpatroon

Houd tijdens je vakantie ook gewoon een vast maaltijdpatroon aan. Eet 3 maaltijden per dag en vermijd het eten van tussendoortjes. Eet met name veel groenten en fruit en zorg dat iedere maaltijd een portie eiwitten bevat. Op de dagen dat je actief bent kun je eventueel meer koolhydraten en vetten eten (brood, pasta, rijst, noten, kaas, chocola, ijs, etc.), maar probeer het in de hand te houden en niet helemaal los te gaan.

2. Plan van te voren

Weet waar je gaat eten. Check de menukaart en bepaal van te voren wat je gaat eten. Als je hier van te voren al over nagedacht hebt dan hoef je er niet over te stressen en ben je ook veel minder impulsief in je keuzes. Drink je graag een glas wijn bij je eten? Wil je een voorgerecht? Of liever een dessert? Maak ook hier al een beslissing en kies voor het één of het ander.

3. Wees selectief

De volgorde waarin je eet is belangrijk. Begin je maaltijden met groenten/fruit of neem soep vooraf en kies producten met meer volume (groenten, fruit, aardappelen en peulvruchten). Hierdoor ben je sneller verzadigd en zal je minder snel overeten.

Je kunt ook beter meer eten van hetzelfde, dan van alles een beetje te nemen. Hoe meer producten en smaken je tijdens een maaltijd eet, hoe groter de drang is om meer te gaan eten. Houd hier rekening mee voordat je richting het buffet loopt.

4. Eet minder overdag

Heel eenvoudig. Eet overdag lichte maaltijden met wat fruit, veel groenten en/of een salade. Zo spaar je calorieën en kun je later op de dag gerust iets extra’s nemen.

5. Eet voordat je de deur uit gaat

Eet wat fruit of drink een eiwitshake om je grootste honger te stillen. Dit zorgt ervoor dat minder snel overeet of in de verleiding raakt en niet gelijk de hele broodmand leeg eet wanneer je ’s avonds uit eten gaat.

6. Neem iets mee voor onderweg

Ga op zoek naar een plaatselijke supermarkt. Dit is ook nog eens prima voor je budget. Ga voor verschillende snackgroenten met salsa of hummus, vers en gedroogd fruit, noten en zaden, of stop een aantal FitBars in je koffer voor als je behoefte hebt aan een lekker en gezond tussendoortje.

7. Drink zo min mogelijk calorieën

Wees zuinig met alcohol, cocktails en andere calorierijke vruchtensappen en frisdranken. Wanneer je dit drinkt kunnen de calorieën namelijk flink opstapelen. Blijf overdag wel voldoende drinken, maar drink bij voorkeur veel water, koffie, thee en lightdranken.

8. Blijf bewegen

Zo kun je wat extra calorieën verbranden. Ga wandelen, joggen, zwemmen, zoek een gym of doe wat oefeningen met je eigen lichaamsgewicht, maar zorg er voor dat je ook tijdens je vakantie voldoende blijft bewegen.

9. Geen stress

Een vakantie is bedoeld om te ontspannen en niet om de hele tijd te stressen of je druk te maken over wat je eet. Gebruik deze tips en maak een aantal bewuste(re) keuzes. Dan zal je resultaten blijven halen en kun je gewoon van je vakantie gaan genieten.

10. Fit Green Hero

Ken jij onze Fit Green Hero al? Fit Green Hero is een plantaardige alles-in-1-shake met een uitstekende combinatie van eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels, vitaminen en mineralen. Met Fit Green Hero vervang je eenvoudig een complete maaltijd of een tussendoortje.

Ideaal wanneer je ook tijdens je vakantie op een gezonde en makkelijke manier alles binnen wilt krijgen!