Het stellen van doelen is de eerste stap voor succes en het behalen van je doel. Maar dit is slechts het begin. Iedereen die wel eens gewerkt heeft aan een bepaald doel, weet dat het niet eenvoudig is om je gestelde doelen ook daadwerkelijk om te zetten in resultaat.

Wil je gewicht verliezen of je leefstijl aanpassen? Dan kost dit tijd en energie en heb je meer nodig dan alleen een intentie en een doelstelling.

In dit artikel bespreken we daarom een effectieve methode die je kan helpen bij het behalen van je (gezondheids)doelen.

Waarom we onze doelen niet halen

De juiste inzet en (intrinsieke) motivatie vormen de basis voor het bereiken van je uiteindelijke doel. Maar dit is niet genoeg. Je zult ook een plan moeten hebben en dit moeten gaan uitvoeren en implementeren in je dagelijkse leven. 

Wanneer we voor onszelf een doel bepalen, moeten we onze dagelijkse gewoontes en routine gaan aanpassen. Dit kost veel tijd en energie en is de reden dat mensen hun doelen vaak niet halen ondanks de beste intenties.

We willen allemaal wel wat vaker naar de sportschool, beter gaan eten en werken aan een gezond en fit lichaam, maar werk, het slechte weer, onze omgeving en ons drukke sociale leven zijn obstakels die onze doelen regelmatig in de weg staan.

Het is daarom niet alleen belangrijk om doelen te stellen, maar ook om een plan te maken dat ervoor zorgt dat je actie blijft ondernemen om deze doelen na te streven.

Plannen voor het behalen van je doel

De manier waarop je je doelstelling nastreeft speelt ook een hele belangrijke rol bij het behalen van je doelen.

Een zeer effectieve en strategische methode die je kunt gebruiken om je gedrag aan te passen is het opstellen van zogenaamde “implementatie intenties of als-dan-plannen”.

Bij het vormen van implementatie intenties/als-dan-plannen worden specifieke situaties gekoppeld aan een bepaald gewenst gedrag. Dit gaat als volgt:  Als “…” (waar/wanneer) gebeurt, dan doe ik “…” (wat/hoe).

Enkele voorbeelden:

  • Als ik klaar ben met werken, dan ga ik direct door naar de sportschool.
  • Als ik niet kan sporten, dan maak ik een lange avondwandeling.
  • Als ik trek heb in iets zoets, dan eet ik een stuk fruit in plaats van ….
  • Als ik komend weekend uit eten ga, dan neem ik geen nagerecht.
  • Als ik een feestje heb, dan drink ik geen alcohol maar spa rood.
  • Als ik geen tijd heb voor ontbijt/lunch, dan drink ik een gezonde maaltijd vervangende shake.

Het klinkt misschien erg simpel, maar het opstellen van deze als-dan-plannen is ontzettend effectief.

Het zijn als het ware regels die je implementeert in je dagelijkse leven om de doelen die je hebt gesteld ook daadwerkelijk te realiseren.

Met implementatie intenties kun je rekening houden met afleidingen, valkuilen en de momenten waarop je over weinig wilskracht beschikt en het voor jou lastig is om vast te houden aan je doel. Door van te voren een als-dan-plan op te stellen hoef je namelijk op dat willekeurige moment niet te aarzelen of allerlei afwegingen te maken.

Je maakt de beslissing over wat je gaat doen al voordat een bepaalde situatie zich voordoet!

Dit maakt het een onderdeel van jouw totale plan. Hierdoor wordt het gemakkelijker om vol te houden en vergroot het je kans op succes.

Conclusie

Implementatie intenties (als-dan-plannen) zijn een effectieve manier om je te helpen vol te houden en gemotiveerd te blijven werken aan jouw doel.

Het behalen van doelen kost tijd en energie en is meestal makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen hebben vaak wel een doel voor ogen, maar een effectief plan om dit doel te behalen ontbreekt.

Een als-dan-plan focust op het herkennen van kritische situaties waarin je eenvoudig vervalt in oude gewoontes of keuzes maakt die niet bijdragen aan jouw doelen. Je kunt dit in elke situatie toepassen. Begin met een aantal eenvoudige als-dan-plannen en probeer jezelf steeds verder uit te dagen om van iedere situatie die je gemist hebt of waar je niet aan had gedacht een als-dan-plan te maken.

Zo kun jij jezelf blijven uitdagen en blijven motiveren, en kom je telkens weer een stapje dichterbij jouw doel!