In het vorige artikel hebben we het gehad over wat voor effect trainen op je slaap heeft. Ook hebben we een aantal belangrijke voordelen van een goede nachtrust besproken. Nu wil je natuurlijk na je goede nachtrust ook fris en fruitig je bed uitstappen. Toch?

Zeker in de wintermaanden is het voor velen lastiger om vroeg op te staan en de dag te beginnen. Sommige mensen zullen moeiteloos uit bed springen, terwijl er genoeg zijn die het een nachtmerrie vinden als de wekker gaat. In dit artikel daarom 7 tips waardoor je voortaan een stuk makkelijker je bed uitkomt.

7-tips-beter-opstaan

1. You snooze? You lose.

Sta op zodra de wekker gaat en laat je gedachten je niet overhalen om eindeloos te gaan liggen snoozen. Dit komt de kwaliteit van je rust niet ten goede en kan er zelfs voor zorgen dat je overdag juist sneller moe bent en slechter presteert. Bekijk onderstaande video voor een duidelijke uitleg.

https://www.youtube.com/watch?v=P6zcSFA7ymo

2. Regelmaat

Sta altijd op hetzelfde tijdstip op. Het liefst ook in het weekend. Je lichaam houdt van regelmaat en raakt zo gewend aan het tijdstip waarop je wakker wordt. Dit geldt overigens ook voor het tijdstip waarop je naar bed gaat.

3. Verplaats je wekker

Zet je wekker aan de andere kant van je kamer. Op deze manier train je jezelf om sneller op te staan. Je moet daarna uiteraard niet weer je bed in duiken!

4. Doe een rekensom

Installeer deze app en zet je hersenen gelijk aan het werk met het oplossen van een rekensom voordat je je alarm uit kunt zetten.

5. Licht

Licht is belangrijk bij het opstaan. Het geeft je hersenen een signaal dat het de aanmaak van melatonine (slaaphormoon) moet remmen en meer cortisol (voor energie) moet aanmaken om wakker te worden. Dus open je gordijnen en laat het licht naar binnen. In de winter is een ‘wake-up-light’ hiervoor een goede oplossing.

6. Zorg voor routine

Drink een glas water, maak een kop koffie of thee, mediteer, doe een aantal rek- en strekoefeningen, spring onder de douche. Dit creëert vanzelf een gewoonte en maakt het steeds makkelijker om wakker te worden.

7. Hou vol

Het heeft even tijd nodig en kan de eerste paar weken best lastig zijn, maar vroeg opstaan kun je leren. Door het rustig op te bouwen, kun je je lichaam laten wennen aan je nieuwe routine en je zult zien dat het langzaam aan steeds makkelijker wordt om jezelf ‘zombie-loos’ uit bed te krijgen.

Dit artikel geeft je een  aantal korte en praktische tips die je eenvoudig en snel kan toepassen om makkelijker je bed uit te komen. In het volgende artikel gaan we het hebben over wat je biologische klok is, wat deze doet en wat er (lichamelijk) gebeurt als je biologische klok verstoord is.

7-tips-makkelijker-opstaan

AUTEUR