Wil jij afvallen?

Dan is het in de eerste plaats belangrijk dat je in de gaten houdt hoeveel je binnen krijgt en ervoor te zorgen dat je lichaam dagelijks minder binnen krijgt dan het nodig heeft. Dit noemen we ook wel een negatieve energiebalans.

De energiebalans wordt gereguleerd door onze stofwisseling (of metabolisme) en bepaalt uiteindelijk of we aankomen, afvallen of op gewicht blijven. Een optimale stofwisseling is dan ook van groot belang, zeker bij het afvallen.

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat ze niet afvallen omdat ze een ‘trage stofwisseling’ hebben, maar dit is zelden het geval. Waar ze echter wel mee te maken krijgen is een ‘vertraagde’ stofwisseling als gevolg van (strenge) diëten en het eten van verkeerde voeding, wat er uiteindelijk voor kan zorgen dat het steeds lastiger wordt om af te vallen.

Doe je alles goed, maar val je nog steeds niet af?  Dan volgen hier 7 simpele tips die je kunnen helpen om jouw stofwisseling een extra boost te geven!

metabolisme

1. Slaap voldoende

Slaap reguleert namelijk je hormoonhuishouding en je stofwisseling, Minder slaap verstoort deze processen en kan leiden tot meer insuline resistentie en meer honger en ‘lekker trek’.

2. Drink cafeïne

Cafeïne uit koffie heeft een gunstig effect op je stofwisseling en geeft je extra energie voor je training. Groene en zwarte thee bevatten ook cafeïne en daarnaast ook veel antioxidanten die zorgen voor een betere vetverbranding.

3. Spice it up!

Het gebruik van kruiden en specerijen als gember, chili en cayennepeper hebben een positief effect op je stofwisseling. Cayennepeper verhoogt de thermogenese (dit is de energie die je lichaam nodig heeft om je eten te verbranden), verhoogt de vetverbranding en remt je hongergevoel.

4. Doe interval training

Een High Intensity Interval Training (HITT) heeft grote voordelen als het gaat om het verhogen van je ruststofwisseling en kan ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrand, zelfs na je training.

5. Doe aan krachttraining

Regelmatige krachtraining leidt uiteindelijk tot meer spiermassa. Het opbouwen en met name het onderhouden van spiermassa kost het lichaam meer energie dan het onderhouden van vetmassa.

6. Eet meer groente en fruit

Vezels in groente en fruit zijn belangrijk voor je spijsvertering en je stofwisseling. Met name groeten en fruit rijk aan kalium (bananen, kiwi, broccoli, spinazie, avocado) helpen bovendien bij het behouden van spiermassa.

7. Eet meer eiwitten

Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw en het herstel van spiermassa. Een dieet dat rijk is aan eiwitten heeft een gunstig effect op je stofwisseling, vermindering van je lichaamsvet en het opbouwen van spieren.

Zorg daarom dat je dagelijks voldoende eiwitten binnen krijgt uit goede voeding en vul dit aan met een hoogwaardig eiwit supplement.