Je hebt vast wel eens van die momenten in je leven waarop je last hebt van vermoeidheid of een gebrek aan energie.

Dit is in veel gevallen niet het gevolg van een avondje stappen of een keertje laat naar bed, maar heeft vaak meerdere oorzaken en het is meestal een combinatie van verschillende dingen.

In dit artikel zetten we deze factoren voor je op een rij en geven we 6 essentiële tips voor het verbeteren van je energie.

1.     Slaap

De meest voor de hand liggende oorzaak van weinig energie is een gebrek aan goede slaap. Slaap speelt echter een belangrijke rol bij het herstellen van je lichaam en is essentieel voor je gezondheid en je energielevels.

Heb jij de laatste tijd meer moeite met opstaan? Probeer dan meer te slapen en ga naar bed toe wanneer je ’s avonds moe wordt.

Schermen met blauw licht houden je hersenen actief. Leg daarom een uur voordat je gaat slapen je telefoon of tablet weg en zet de TV uit. Dit zal de kwaliteit van je slaap aanzienlijk verbeteren.

2.     Move your body

Het klinkt misschien tegenstrijdig om te doen wanneer je je futloos voelt, maar beweging van je lichaam is veruit de beste manier om meer energie te krijgen.

Cellen in je lichaam bevatten mitochondriën die je lichaam voorzien van energie. Door dagelijks te bewegen en regelmatig te sporten kun je ervoor zorgen dat je lichaam meer mitochondriën aanmaakt en in staat is om meer energie te produceren.

Ga regelmatig staan tijdens je werk en blijf gedurende de dag actief en in beweging. Doe bijvoorbeeld wat lichaamsoefeningen of stretches of maak tijdens je lunchpauze een lange wandeling om je energielevels op peil te houden.

3.     Drink water

Je lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water en te weinig water kan een oorzaak zijn van je vermoeidheid. Je hoeft echt geen liters water te drinken, maar zorg er wel voor dat je lichaam (zeker voor het sporten) gedurende de dag voldoende gehydrateerd is.

4.     Voldoende micronutriënten

Eet je veel bewerkte voeding en fabrieksproducten, dan is de kans groot dat je een vitamine- en/of mineralentekort oploopt. Je lichaam heeft dan onvoldoende voedingsstoffen om jouw de nodige energie te geven.

Je hoeft deze producten niet helemaal te vermijden, maar veel fabrieksproducten bevatten vaak te veel calorieën, te weinig vezels, vitamines en mineralen en toevoegingen die niet altijd even goed zijn voor je lijf en je prestaties.

5.     Eet meer vezels

Vezels remmen de opname van suiker in het bloed en zorgen daarmee voor een stabielere bloedsuikerspiegel en constante energie na het eten van een maaltijd.

Eet voornamelijk vezelrijke maaltijden gedurende de dag. Met name groeten, fruit en peulvruchten zijn goede bronnen, maar ook lijnzaad, noten, haver en andere volle granen bevatten veel gezonde vezels.

Dit is niet alleen goed voor je energielevels, maar heeft ook een gunstig effect op je gewicht en gezondheid.

6.     Eat your greens

Ons lichaam heeft dagelijks behoefte aan de juiste bouwstoffen om goed te kunnen blijven functioneren en je lichaam te voorzien van de nodig energie.

Groenten bevatten veel vitamines, mineralen en andere bioactieve stoffen die belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Zorg er daarom voor dat je dagelijks een flink portie (minimaal 250 tot 500 gram) groenten eet.

Groene groenten (broccoli, boerenkool, spinazie, spruiten, erwten, bladsla), peterselie, basilicum en andere groene kruiden bevatten veel vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer, kalium en magnesium, één van de belangrijkste mineralen in ons lichaam dat mede betrokken is bij de energiestofwisseling.

Maar ook groene 'superfoods' zoals chlorella, spirulina en andere zeewieren zijn rijk aan antioxidanten en essentiële aminozuren en bevatten alle mineralen die je lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen blijven presteren.

Wil je ook voldoende energie en optimaal blijven presteren in jouw drukke actieve leven?  

Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zijn een plantaardige complete alles-in-1-shake en volwaardige maaltijdvervanger die alle essentiële voedingsstoffen bevatten.

Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zijn gemaakt van de beste ingrediënten (haver, lijnzaad, quinoa, chlorella, spirulina) en leveren alle vitamines en mineralen die je lichaam dagelijks nodig heeft.