Viermaal per jaar organiseren wij een Orangefit trainingskamp om onze atleten nog completer te maken. Wij willen ze met name beter, bewuster en efficiënter leren bewegen. In het vorige artikel hebben je kunnen lezen hoe dag 1 eruit zag. Vandaag lees je alles over wat we hebben gedaan tijdens dag 2. 17

Planning Dag 2

8:30 Klimduintraining @ Schoorl 10:00 Ontbijt @ Restaurant De Klok 10:45-11:45 Mobility 12:00-13:30 Weightlifting Clean & Jerk day 13:30 Lunch @ Restaurant De Klok 14:30-15:30 Video analyses 15:30-16:30 Aërobe conditietest 16:30-17:30 Theorie 17:30 Recap  18:00 Diner @ Restaurant De Klok

Klimduintraining

Dag 2 begon gelijk goed voor de atleten. Om 08.30 uur stond er een 60 minuten durende klimduintraining op ze te wachten. Het klimduin is ruim 100 meter lang en 50 meter hoog. De atleten moesten 10 keer op en neer. Ze hadden maximaal 1 minuut 30 om boven te komen en 2 minuut 30 om weer beneden te staan voor de volgende heat. Elke heat had dus een time cap van max. 4 minuten.

24

Deze vorm van training wordt ook wel 'anaërobe training' genoemd. 21 Wij gebruiken deze trainingsvorm om de anaërobe drempel van de atleten te verhogen. Hier wordt namelijk te weinig op getraind. De Anaërobe drempel is het punt waarop het lichaam bij een inspanning, zoals een WOD, van voornamelijk aërobe glycolyse (verbranding van suikers) overgaat naar voornamelijk anaërobe glycolyse, waarbij deze suikers niet worden verbrand, maar zonder tussenkomst van zuurstof worden gesplitst in melkzuur (verzuring van de spieren). 27 Binnen 1 minuut 30 naar boven. Daarna binnen 2 minuut 30 klaarstaan voor de volgende heat. 20 10 keer op en neer, met een time cap van 4 minuten per heat, met wegglijdend zand, om half 9 in de ochtend, na een zware eerste dag... Toppers! 19 Tips en uitleg van Orangefit coach, Stephan Bes.

Mobility

Tijdens dag 1 heeft Maurits Kool, performance fysiotherapeut, tijdens de mobility classes vooral de focus gelegd op de mobility voor het snatchen. Vandaag staat de Clean & Jerk op het programma tijdens de weightlifting lessen en daarom zal Maurits aan het begin van dag 2 de mobility voor de Clean & Jerk uitvoerig behandelen met de atleten. Ook zijn de mobility en de control issues per atleet besproken die we terug zagen komen tijdens dag 1 en tijdens de klimduintraining. Tot slot is er door Maurits een stukje trainingsfysiologie behandeld en uitgelegd waar de ochtend klimduintraining voor diende. mau-dag2 Maurits Kool - Performance fysiotherapeut jer-roeien Na de klimduintraining werd er geroeid om het melkzuur in de spieren af te voeren.

Weightlifting Clean & Jerk Day

Net als de eerste dag, neemt Stephan Bes ook tijdens de tweede dag de weightlifting lessen en de daarbij behorende technieken voor zijn rekening. Vandaag stond de Clean & Jerk op het programma. Eerst werd de techniek uitvoerig besproken en geoefend. Daarna werd er opgebouwd naar een 1RM om vervolgens een WOD te doen met een percentage van deze 1RM. De hoogtepunten van de weightlifting lessen tijdens dag 2? De 3 pr's! 16 Net als bij dag 1 werden eerst de technieken stap voor stap doorgelopen. 14 Daarna werd er langzaam opgebouwd richting een 1RM. 8 Ook bij de mannen. 10 Tussendoor krijgen de atleten tips over hun techniek, en dan... 11 PR #1! 31 PR #2! 36 PR #3!

WOD

Na het werken aan de techniek, het toewerken naar de 1RM en het neerzetten van pr's, was het tijd om een WOD te doen. Hier keken we vooral of de atleten de techniek in een vermoeide toestand nog steeds correct konden uitvoeren. 1 De WOD bestond uit de Squat Clean en Split Jerks. De andere oefening was een Power Clean en Push Jerk. De opdracht was om zoveel mogelijk herhalingen te doen met een time cap van 15 minuten, in laddervorm. 4

Aërobe burpee conditietest

De aërobe burpee conditietest werd aan het eind van de dag gehouden. Het was de opdracht om 4 x 2 minuten burpees uit te voeren waarbij de hartslag niet boven de 150 bpm uitsteeg. Het doel van deze conditietest was om het gevoel van de juiste hartslag en het juiste ritme te herkennen zodat je jezelf niet 'opblaast' tijdens een workout. 2 Sanne Bijleveld haar lievelings onderdeel: burpees!

Video analyses & Athlete report

Net als tijdens de eerste dag zijn alle bewegingen en workouts vastgelegd. Aan het eind van de weightlifting lessen is uitgebreid aandacht besteedt aan het analyseren. Deze analyses worden net als de analyses van dag 1 opgenomen in de athlete reports. dag2.38 Aan het eind van het trainingskamp worden alle workouts, bewegingen en video's geanalyseerd. De coach en de performance fysiotherapeut zorgen ervoor dat alle feedback, theorie, (video) analyses en een sterkte/zwakte analyse worden verwerkt in de persoonlijk athlete reports van de atleten. Aan de hand van de analyses wordt er een persoonlijk en praktisch advies per atleet opgesteld zodat zij thuis aan hun verbeterpunten kunnen werken om zo vervolgens een completere atleet te worden. san-enzo Team Orangefit: Stephan Bes - Trainer/Coach Maurits Kool - Performance Fysio Leon Nan - Lifestyle coach Nina Zwaanswijk - Nutritionist Sarah Dinkelaar - Atlete Sanne Bijleveld - Atlete Jeremy Reijnders - Atleet Enzo Hoogenraat - Atleet Tim Broekhoven - Atleet team