Iedereen die sport kent het: dat heerlijke voldane gevoel na een training, het alweer halsreikend uitkijken naar de volgende training of het voelen van het groeiende vertrouwen in je eigen kunnen. De meeste mensen zijn het erover eens dat trainen je een lekker en fijn gevoel geeft. Maar waar komen deze gevoelens vandaan?

Verantwoordelijk voor deze gevoelens zijn de biochemische processen die tijdens en na een training ontstaan en het vrijkomen van de zogeheten gelukshormonen. De meest bekende gelukshormonen zijn: dopamine, endorfine en serotonine.

De_ware_kracht_zit_'m_in_de_details_Orangefit

Euforisch gevoel

Twintig minuten hardlopen op een lichte intensiteit is al genoeg om het dopamine-niveau aanzienlijk te verhogen. Beoefen je een sport op een hoge intensiteit, zoals bijvoorbeeld CrossFit of kickboksen, dan geven je hersenen al na enkele minuten dopamine af. Het vrijgeven van dopamine maakt je alerter, meer gefocust en het verbetert je concentratie. En om het helemaal compleet te maken, het vrijgeven van dopamine zorgt voor meer trainingsplezier!

Dit euforische gevoel werkt zeer motiverend. Soms kun je nauwelijks wachten tot je volgende training. Hoe meer je traint, hoe meer dopamine er wordt vrijgegeven en hoe eerder je weer met de volgende training wilt beginnen.
 Ken je dat gevoel dat je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan, maar dat als je er eenmaal bent, je blij bent dat je tóch bent gegaan?
Dit komt door de dopamine. Dopamine is één van de belangrijkste redenen waarom je zo'n goed gevoel krijgt als je aan het trainen bent. Ook zorgt dopamine ervoor dat je door blijft gaan op de momenten dat je lichaam en geest op willen geven. Dopamine duwt je over dat 'dode punt' heen en speelt een zeer belangrijke rol bij het neerzetten van PRs (persoonlijke records).

Na de training neemt het dopamine-niveau af, terwijl het serotonine-niveau wordt verhoogd. Serotonine is de hormonale tegenhanger van dopamine en heeft vele functies. Zo is het onder andere betrokken bij de regulering van het slaap-waakritme, het reguleren van de lichaamstemperatuur, het controleren van de eetlust en het verlagen van de pijngevoeligheid. Omdat het vrijgeven van serotonine een gevoel geeft van innerlijke euforie, staat serotonine vooral bekend als het 'feel-good-hormoon'.

Gelukkiger op de lange termijn

Het effect van deze gelukkig makende hormonen hebben niet alleen invloed op je lichaam en prestaties tijdens de training. Tijdens fysieke inspanning geven je hersenen dopamine en serotonine vrij aan bepaalde gebieden in de hersenen. Maar, wanneer je regelmatig aan fysieke inspanning doet, worden dopamine en serotonine op nog veel meer plaatsen vrijgelaten in de hersenen. Dit zorgt voor een betere concentratie en een toenemend gevoel van innerlijke voldaanheid.

Korte en intensieve trainingen helpen ook om het niveau van het stresshormoon cortisol (zowel op korte als op lange termijn) te verminderen. Het verlagen van het cortisol-niveau zorgt ervoor dat je minder stressgevoelig wordt en dus beter bestand bent tegen vormen van lichamelijke en mentale stress.

Toch moet je hierbij wel voorzichtig zijn. Te veel trainen kan namelijk ook een averechts effect hebben en je cortisol-niveau doen stijgen. Een uitgeblust lichaam is hiervan het gevolg. Je lichaam ervaart overtraining als een vorm van negatieve stress. Dit is iets wat je absoluut niet wilt.
Luister daarom goed naar je lichaam en zorg ook voor voldoende rust!
Na iedere training boek je (als het goed is) een kleine vooruitgang. Iedere vooruitgang zorgt ervoor dat je stap voor stap steeds meer zelfvertrouwen krijgt. Een toenemend gevoel van zelfvertrouwen zorgt ervoor dat je topprestaties neer kunt zetten. Zonder vertrouwen, geen prestaties. Dat heerlijke gevoel tijdens en na een training is dus geen toeval, maar wordt veroorzaakt door de gelukshormonen die worden vrijgegeven tijdens fysieke inspanning.

Van trainen word je dus niet alleen fitter, maar ook optimistischer, zelfverzekerder, tevredener en ronduit gelukkiger!