We weten dat sporten en voldoende beweging belangrijk zijn voor onze gezondheid. Het geeft je meer energie, verbetert je slaap, vermindert stress en zorgt er voor dat je over het gewoon veel lekkerder in je vel zit. Sport en beweging hoort gewoon bij een gezonde en fitte leefstijl!

Toch kunnen er van die dagen zijn waarop het lastig is om van de bank af te komen en jezelf te motiveren om in beweging te komen. Sterker nog: zelfs de fitste atleten op aarde hebben momenten waarop ze niet 100% gemotiveerd zijn.

Dus of je nu een beginner bent, fanatiek sporter of gewoon beweegt voor je gezondheid, we kunnen allemaal wel wat extra motivatie gebruiken om toch te gaan trainen of naar de sportschool te gaan.

In dit artikel geven we 8 goede tips om jezelf te motiveren om te gaan sporten.

motivatietips-training

1. Luister naar muziek

Muziek motiveert. Luister jij naar muziek tijdens het sporten? Dan zullen je hersenen dit associëren met een training. Zet je favoriete playlist aan op dagen dat je geen zin hebt en je krijgt vanzelf de drang om iets te gaan doen.

2. Workout/motivation video’s

Wat we zien, doen we na. Bekijk je een workout video op youtube, dan zal je brein dit gaan simuleren en je motiveren om in beweging te komen. “Where the mind goes the body will follow”.

3. Exercise quotes

Het klinkt misschien een beetje cliché, maar de juiste quote kan je net die extra boost geven bij gebrek aan motivatie. Dus ga opzoek naar een goede quote die voor jou werkt en maak deze goed zichtbaar voor jezelf (bijv. op je bureaublad of telefoon). “The secret to succes is to stop wishing and start doing!”.

4. Sport met een vriend(in)

Door samen te sporten kun je elkaar inspireren en motiveren. Samen sporten is vaak een stuk leuker en het helpt bovendien als je aan iemand verantwoording moet afleggen waarom “het je vandaag even niet uitkomt”. Zorg er wel voor dat je de juiste workout partner hebt. Iemand die verder is dan jijzelf zal je namelijk meer aansporen, uitdagen en motiveren om jezelf te verbeteren.

5. Doe iets nieuws

Loop je altijd hetzelfde rondje? Doe je al maanden hetzelfde schema? Ben je fitness moe? Probeer dan iets nieuws en doe bijvoorbeeld een HITT training, volg een ander krachtschema of boek eens een proefles bij een Crossfit Box bij jou in de buurt.

lisanne-de-witte

6. Daag jezelf uit

Als je geen plan hebt, dan is de kans erg groot dat je motivatie kwijt raakt. Dit kun je voorkomen door doelen te stellen en jezelf uit te dagen. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een wedstrijd of evenement. Je zult merken dat je veel minder de neiging hebt om een training skippen, omdat je jezelf een deadline hebt gegeven.

7. Focus op progressie

Mensen die zich richten op het ‘groei’ en het aanleren van nieuwe dingen, zijn succesvoller dan mensen die zich richten op een bepaalde prestatie of eindresultaat. Het is uiteraard goed om een doel te hebben, maar als je bijvoorbeeld heel erg de nadruk gaat leggen op het bereiken van een bepaald gewicht, dan is de kans heel groot dat je jouw motivatie verliest op het moment dat je ‘niet op schema ligt’. Door je meer te focussen op je vooruitgang blijf je langer gemotiveerd om door te gaan met sporten.

8. Just do it!

Deze tip klinkt misschien heel logisch, maar wordt het meeste onderschat! Blijf niet zitten tot je opeens zin krijgt en dwing jezelf om te gaan. Maak gewoon die afspraak met jezelf. Het klinkt erg simpel, maar actie zorgt voor motivatie en als je jezelf zover hebt gekregen om iets te doen dan gaat de rest eigenlijk vanzelf!

En nu?

Dagelijks bewegen en regelmatig trainen zijn waanzinnig goed voor je, maar er zijn ongetwijfeld van die dagen dat je hier moeite mee hebt. Deze tips helpen je om die drempel over te komen, je in beweging te zetten en iets te gaan doen.

Iets is altijd beter dan helemaal niets doen en het is vaak een kwestie van niet te veel nadenken en onthouden dat je het grootste gedeelte van je prestatie al hebt geleverd door gewoon te gaan:  “80% of success is showing up!”

 

 

AUTEUR