Stress moet je leren managen. Stress brengt je lichaam namelijk uit balans en te veel stress in je leven is een behoorlijke aanslag voor je lichaam, je gezondheid en je prestaties.

Het is belangrijk om te realiseren dat veel van onze dagelijkse stress tegenwoordig voortkomt uit psychische problemen en vaak weinig of helemaal niets te maken heeft met werkelijk gevaar of directe levensbedreigende situaties.

In dit artikel leggen we uit hoe je deze onnodige vormen van stress leert herkennen en geven we 6 tips die helpen bij het managen van mentale stress.

De stressreactie van je lichaam

De stress waar we vandaag de dag mee te maken hebben, komt voor het grootste gedeelte uit onze gedachten en is afhankelijk van de keuzes die we dagelijks maken. We maken ons druk in het verkeer, worden boos op een collega, zijn bang dat we iets verkeerds zeggen of worden onrustig als we zaken niet af hebben of nog zouden moeten doen.

Als je stress ervaart dan activeert je lichaam je sympathische zenuwstelsel en dit zorgt voor de aanmaak van stresshormonen (o.a. adrenaline en cortisol). Deze hormonen zijn erg nuttig en zorgen ervoor dat je bloeddruk omhoog gaat, energie vrijkomt en je immuunsysteem tijdelijk wordt onderdrukt om je lichaam te activeren en in actie te laten komen. Dit noemen we ook wel de zogenaamde “vecht-vlucht-respons” (“fight-or-flight”) en deze respons kan behoorlijk lang aanhouden.

Het is interessant om te weten dat het hier niet uitmaakt of de stress die je ervaart mentaal, emotioneel of fysiek is. Je lichaam maakt hier namelijk geen onderscheidt in en zal in alle gevallen stresshormonen aan gaan maken. Vaak is deze lichamelijke reactie helemaal niet noodzakelijk (mentale stress), het duurt vaak  langer dan je lichaam gewend is of aankan en heeft allerlei nadelige gevolgen voor je lijf en je gezondheid.

Een beetje stress is prima en zelfs nuttig als je bijvoorbeeld een deadline hebt, maar als je jezelf langdurig belast met allerlei vormen van chronische (vaak nutteloze) stress, dan raakt je lichaam uitgeput en zal je hier vroeg of laat last van krijgen.

Het managen van mentale stress

Door kritisch naar jezelf te kijken kun je er dus achter komen waar jouw stress vandaan komt en kun je je stress beter leren managen.

Ervaar je momenteel veel stress? Hieronder geven we 6 praktische tips voor het managen van een aantal bekende, veel voorkomende oorzaken van (mentale) stress.

1. Stop met multitasken

Multitasking is onnatuurlijk (ja, ook voor vrouwen!). Onze hersenen zijn er ontzettend slecht in en door heel veel dingen tegelijk te doen raken ze min of meer overbelast, verlies je focus en veroorzaak je stress.

Je kunt dit voorkomen door te stoppen met multitasken en je te focussen op het uitvoeren van één taak. Maak een lijst met taken die je nog moet doen en streep ze één voor één af. Tip: Zet je telefoon uit! Dit zorgt niet alleen voor meer ‘flow’ en rust, maar ook dat je veel productiever bent.

2. Stop met perfectionisme

Ben jij een perfectionist? Wil je liever alles zelf doen? Is iets nooit helemaal af of goed genoeg? Grote kans dat je hierdoor vaak gestrest raakt. Perfectionisme leidt tot verlamming, chronische stress en berooft je van kostbare tijd.

Maak afspraken met jezelf hoeveel tijd je aan een taak besteed en laat anderen beoordelen of iets goed genoeg is.  Realiseer je dat jij niet de enige bent die alles kan en moet doen. Probeer ook te delegeren en meer taken uit handen te geven. Dit zal niet eenvoudig zijn, maar is vele malen beter voor je stresslevels.

3. Stop met mensen die energie kosten

Het is belangrijk om kritisch te kijken naar de mensen in je omgeving. Wie zijn het belangrijkst in je leven? Welke mensen geven jou energie? Als je merkt dat omgaan met bepaalde mensen je meer energie kost dan het je oplevert, dan is het tijd om afstand te nemen van deze personen. Dit geeft je minder stress en bespaart ook nog eens tijd.

4. Stop met ja-zeggen

Nee, je hoeft niet overal en altijd maar “ja” op te zeggen. Ook als je agenda leeg is en je hebt er geen zin in, dan kun je gewoon “nee” zeggen en op de bank blijven zitten en Netflix kijken. Je kunt niet iedereen “pleasen”. Als je iedereen altijd te vriend wilt houden en ja zegt op dingen die eigenlijk liever niet wilt doen dan zal dit je ook veel stress geven.

Bepaal daarom wie er écht belangrijk voor jou zijn en help anderen wanneer je dat wilt of wanneer dat jou uitkomt. Want wie altijd "ja" zegt tegen een ander, zegt elke keer "nee" tegen zichzelf!

5. Stop infobesitas

Wil jij continue bereikbaar zijn en altijd op de hoogte zijn van alles en iedereen? Volg je alle facebookupdates en instagramfeeds, omdat je bang bent dat je er niet bij hoort of dat je iets mist?  Dit noemen we ook wel infobesitas en leidt in veel gevallen tot zogenaamde ‘informatiestress’.

Elke 5 minuten je mail checken of op social media doorbrengen is een vorm van multitasken die ten koste gaat van je concentratie en je productiviteit. Ook hier zal je moeten filteren en ruimte moeten maken voor wat echt belangrijk is.

6. Wees optimistisch

Denk je vaak negatief? Dan is je risico op stress en frustratie aanzienlijk groter dan wanneer je een positieve instelling hebt. Natuurlijk hebben we allemaal wel eens een ‘bad day’, maar als je van te voren al gaat bedenken wat er mis kan gaan of de nadruk legt op over wat er allemaal niet goed aan is, dan is de kans groot dat dit een hoop stress gaat veroorzaken. Pessimisme gaat ook vaak gepaard met minder ambitie, creativiteit en doorzettingsvermogen, waardoor je stressniveau alleen nog maar verder omhoog gaat.

En nu?

De manier waarop we met bepaalde zaken omgaan of hoe we ergens tegen aankijken bepaalt uiteindelijk of we gevoelens van stress ervaren of niet.

Een andere kijk op dingen kan je dus heel veel opleveren en een grote impact hebben bij het managen van je stress. Een flinke dosis optimisme en alles minder serieus nemen maakt je leven een stuk leuker, vermindert je stress en is ook nog eens beter voor je gezondheid en je prestaties!