In het interview van deze week spraken we met CrossFit atleet Kay Ziesemer (22). Kay, die in zijn jongere jaren altijd veel aan sport heeft gedaan, was na jaren van basketbal, boksen en fitness training toe aan een nieuwe uitdaging. Sinds een aantal jaar heeft hij daarom de overstap gemaakt naar het inmiddels populaire CrossFit. Met groot succes, want hij behaalde tijdens de finale van The Antwerp Throwdown 2015 maar liefst de achtste plaats. Ook opent hij binnenkort zijn eigen CrossFit box in Purmerend. We spraken met Kay over zijn intensieve training, het belang van voeding, zijn enorme werkmentaliteit en zijn toekomstplannen. 

Hoeveel jaar en hoe vaak train je momenteel?

Ik ben nu bijna twee jaar bezig met CrossFit en train ongeveer 10 tot 12 keer per week. Dit is inclusief trainingen waarin ik alleen aan mijn mobiliteit werk.

Waarom is (top)sport zo belangrijk voor je?

Sport in het algemeen is door de jaren heen echt een onderdeel van mijn identiteit geworden. Het vormt een uitlaatklep en tegelijkertijd ook een uitdaging, waarin voornamelijk de diverse onderdelen bij CrossFit zorgen voor een constante ontwikkeling in mijzelf als sporter en als individu. De kennis die topsport mij geeft gaat niet alleen over mijn fysieke capaciteiten en waartoe ik fysiek in staat ben, maar ook over mijn mentale capaciteiten zoals het omgaan met stress. Sporten maakt mij een beter en gezonder individu, die goed is voorbereid en beter om kan gaan met stressvolle situaties.

Hoe belangrijk is voeding voor je?

Voeding is erg belangrijk. Het levert de benodigde energie voor het beoefenen van CrossFit. Helaas kan ik hier ook nog veel bijleren en heb ik ook nog moeite met de voorbereiding van gezonde maaltijden als ik druk ben met sporten, studie, werk en vriendin. Zeker in de tijd dat ik mijn tweede master tot sportpsycholoog aan het afronden was en daarnaast tien keer per week trainde, twaalf uur per week op kantoor bij Ahold werkte, in het weekend werkzaam was als portier, bootcamp en personal trainingen gaf en uiteraard ook mijn vriendin nog wilde zien, was het soms erg pittig om dit te combineren en te letten op mijn voeding.

Hoe combineer je topsport met je masterstudie "sport & prestatie psychologie"?

De druk, dat als ik het niet binnen het jaar zou halen, ik (omdat ik ook al een Master Sociale Psychologie heb gedaan) behoorlijk wat geld zou moeten betalen aan de Universiteit van Amsterdam, haha... Nee hoor. Gelukkig ben ik van huis uit altijd al redelijk georganiseerd en van het plannen geweest. Dit in combinatie met een behoorlijke dosis discipline en motivatie, zorgde ervoor dat ik iedere dag zoveel mogelijk uit ieder uur probeerde te halen. Ik was dan altijd heel consistent bezig: training voor college, voorbereiding college, college, huiswerk/leerstof, training. Door deze routine eigenlijk constant te volgen (en soms wel wat sociale activiteiten iets meer links te laten liggen), heb ik wel binnen twee jaar twee masterdiploma’s kunnen halen!

Welke resultaten heb je in 2015 behaald?

Ik was erg teleurgesteld dat ik net niet het team van "The Dutch" kon behalen, maar wel trots dat ik een klein beetje bij het team hoorde als reserve. Ook ben ik trots op het behalen van een mooie 8e plaats tijdens de finale van The Antwerp Throwdown.

Je gaat je eigen CrossFit box in Purmerend starten. Kan je hier iets meer over vertellen?

Ja, hier ben ik eigenlijk wel het meest enthousiast over! Ik train namelijk momenteel bij CrossFit 075 omdat er in Purmerend (waar ik vandaan kom) nog geen officiële CrossFit box zit. Ik heb daar van Dempsey en Sanne echt ontzettend veel geleerd en ben ook heel blij met de begeleiding die Dempsey mij heeft geboden tijdens het opstarten van CrossFit Purmerend. Maar het begon allemaal toen ik ging nadenken over hoe ik mijn kennis over sportpsychologie uit het theoretische kader kon halen en op een praktische manier kon toepassen. Dit idee begon klein met de gedachte om een sportpsychologie praktijk te beginnen met een kleine sportruimte, totdat ik in gesprek raakte met Helen Mulder, mijn sponsor van supplementenwinkel Strong-n-Healthy. Die liep namelijk met het idee rond om ook iets te doen met CrossFit en de mogelijkheid waarbij ze haar kennis over voeding op een gestructureerde manier kon gebruiken om mensen te begeleiden. Samen besloten we om mijn theoretische kennis en jeugdig enthousiasme en haar jarenlange praktijkervaring in de fitnessindustrie te combineren. Na een enorm lang traject met makelaars, gemeente en noem het maar op, zijn we dus bijna zover om de deuren van CrossFit Purmerend te openen. En dat scheelt mij iedere dag weer 45 minuten fietsen naar de Wormer. We vinden het van belang dat, naast de fysieke begeleiding tijdens de CrossFit les, iedereen ook toegang tot voedingsbegeleiding moet hebben vanwege het essentiële aspect tot het behalen van een bepaalde mate van fitness. We hebben daarom besloten om dit standaard aan te bieden bij ieder abonnement,zodat het voor al onze leden makkelijk en zonder extra kosten toegankelijk is. Daarnaast zal ik ook mijn praktijk Ziesemer Sport & Prestatie Psychologie daar vestigen zodat ik effectief bezig kan zijn met het toepassen van sportpsychologie in de box. Ondanks de relatief kleine ruimte, in vergelijking met sommige grote CrossFit boxen, bieden we dus toch voedingsbegeleiding, mogelijkheid tot sportpsychologische begeleiding, CrossFit lessen met een capaciteit tot twaalf man en hebben we zelfs een kleine ruimte waar je voor, tijdens en na de lessen altijd gebruik van kan maken voor het opwarmen, extra krachttraining kan doen of om gewoon even je spieren los te rollen voor de volgende les.

Klopt het dat er ook fysio’s aanwezig zullen zijn binnen jullie box?

Ja, we zullen ook een interne fysio praktijk hebben. Fysiotherapie Kamphuis uit de Zuidoostbeemster zocht naar een manier om hun praktijk uit te breiden en wij waren op zoek naar geïnteresseerde fysiotherapeuten om een zo compleet mogelijk plaatje te kunnen bieden aan onze leden. Zij zullen dus aanwezig zijn, zodat mensen met blessures hier ook terecht kunnen en om eventueel sportmassages te verzorgen.

Orangefit zal de vaste eiwitleverancier worden van jullie box. Waarom kiezen jullie voor Orangefit?

Wij hebben gekozen voor Orangefit vanwege het idee erachter. Het idee van een natuurlijke en verantwoorde vorm van proteïne, waarbij geen stoffen worden toegevoegd die mogelijk tot een negatief effect kunnen leiden voor je gezondheid. Het eiwit is hypoallergeen en hierdoor kan iedereen het zonder klachten of bijwerkingen gebruiken. Daarnaast sprak het feit dat we allebei een beginnende onderneming zijn ons erg aan. Op deze manier proberen we van elkaars sterke punten gebruik te maken en elkaar verder te helpen in de ontwikkeling.

Welke doelen heb je samen met Helen voor jullie CrossFit box?

We hebben als doel om een CrossFit box op te richten waar mensen het fijn vinden om naartoe te komen. Waar ze enthousiast en gemotiveerd raken voor CrossFit en op een verantwoorde wijze hun vaardigheden en gezondheid kunnen verbeteren. We willen een plek creëeren waar techniek en de juiste begeleiding ervoor zorgen dat er op een veilige en verantwoorde manier getraind kan worden. We zijn dan ook van mening dat als we ons op deze manier aan onze bedrijfsvoering houden, succes en groei zichzelf zullen aanbieden.

Wat zijn jouw persoonlijke doelen?

Ik wil mezelf graag beter ontwikkelen als CrossFitter, Trainer en Sportpsycholoog. Concreter gesteld wil ik mijzelf dit jaar  weer kwalificeren voor de Lowlands Throwdown. Ik wil graag een ledenbestand van circa 50 tot 70 mensen realiseren voor het einde van het jaar, waarbij we de beginnende CrossFitters een concrete basis van de diverse CrossFit technieken hebben aangeleerd. En daarnaast wil ik de eventuele, deels experimentele begeleiding beginnen van een aantal CrossFit atleten in een psychologisch begeleidingstraject, waarbij de nadruk ligt op het aanleren van mentale technieken die kunnen leiden tot een verbetering van de fysieke prestaties. kay-ziesemer-throwdown-name

Wat is je favoriete snack/cheatmeal?

Ik ben verslaafd aan de Oatmeal Cookies van Heerlijk in de Wormer! Soms is de verleiding erg groot om na de training bij CrossFit 075 toch eventjes om te rijden op de terugweg om die daar te halen!

Wat is jouw beste fittip?

Mijn beste fittip is om concreet te maken wat je doelstellingen zijn en erachter te komen wat je nou daadwerkelijk motiveert. Mensen laten zich vaak maar tijdelijk motiveren. Ze stellen bijvoorbeeld een doel om een x-aantal kilo's af te vallen. Vervolgens behalen ze dit doel of (wat nog vaker voor komt), behalen ze dit doel niet. Hierdoor verdwijnt de motivatie om te sporten in het geheel. Het is veel effectiever om motivatie te vinden in het sporten zelf, in plaats van het sporten als middel te gebruiken om een ander doel te behalen, zoals afvallen, er goed uit zien op een festival, voor een bruiloft of noem maar op. Het is dus vooral belangrijk om plezier te vinden in het oefenen, het aanleren van nieuwe vaardigheden en de weg ernaar toe. Haal motivatie uit de ervaring dat je na verloop van tijd daadwerkelijk beter wordt en ervaar de support en sociale verbondenheid van een CrossFit Community met mensen die de beste atleten net zo hard zullen aanmoedigen als degenen die net zijn begonnen! kay-ziesemer-throwdown-ball