We hebben het tegenwoordig allemaal druk en het valt allemaal niet mee om daarnaast ook nog eens meer te bewegen, regelmatig te trainen en gezonder te gaan eten.

We willen het vaak wel, maar als het erop aan komt kunnen we uiteindelijk allemaal wel een excuus bedenken of redenen verzinnen waarom we vandaag even niet hoeven te sporten of kiezen voor snelle afhaalmaaltijd.

In dit artikel geven we daarom 7 belangrijke tips om je motivatie vast te houden en je te helpen bij het behalen van jouw doelen.

1. Stel jezelf een doel

Stel een doel en schrijf deze op. Mensen die doelen stellen (en deze ook opschrijven) hebben aanzienlijk meer kans dat ze hun doelen ook daadwerkelijk behalen. 

Wees hierbij duidelijk in wat je wilt en waarom dit doel zo belangrijk voor je is. Wil je bijvoorbeeld wat afvallen? Ga dan op zoek naar de vraag waarom je dit graag wilt en kijk verder dan het x-aantal kilo’s dat je kwijt wilt raken. Doe het omdat je sterker wilt worden en fitter wilt zijn, meer energie zou willen en gezonder wilt leven of je stress wilt verminderen om je mentaal beter te voelen. Dit zijn veel sterkere en blijvende drijfveren.

2. Stop met het maken van excuses

Het is gemakkelijk om allerlei externe factoren de schuld te geven. Als je dit blijft doen, dan zal er zeker een moment komen waarop je weer terugvalt in je oude gewoontes.

Veranderen is lastig en er kunnen tal van problemen en situaties ontstaan die het je moeilijk maken om je motivatie vast te houden. Maar dan nog ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen keuzes. Neem die verantwoordelijkheid. Besef dat je zelf de controle hebt over je eigen leven. Wat wil je echt? En hoe ga je dit bereiken?

Als de doelen die je hebt opgeschreven echt zo belangrijk voor je zijn, dan moet je deze halen. Excuses zorgen ervoor dat je een kans hebt op een uitweg. Maak geen excuses en je geeft jezelf geen kans om op te geven.

3. Maak (en hou je aan) een plan

Het is belangrijk om je af te vragen wat je er precies voor moet doen en wat je bereid bent om op te geven voor jouw doel. Als jij je doel wilt bereiken, dan zal je een concreet (en realistisch) plan op moeten stellen. Op deze manier creëer je een basis waar je op terug kunt vallen als je het moeilijk hebt om vol te houden.

Wees ook toerekenbaar en schakel de hulp van een vriend of (online) coach in om verantwoording aan af te leggen. Dit vergroot je kans op succes.

Houd er rekening mee dat het nooit altijd 100% volgens jouw plan verloopt. Het gaat erom dat je een plan hebt, zodat je uiteindelijk stap voor stap je doel bereikt. Je kunt (en dit zal zeker gebeuren) altijd nog iets aanpassen of veranderen.

4. Focus op nieuwe gewoontes

We hebben allemaal gewoontes en een bepaalde routine in ons dagelijkse leven. Veel van deze dagelijkse gewoontes kosten ons weinig energie en we herhalen ze iedere dag zonder dat we er bewust bij stil staan. Het is een gewoonte waar je niet veel discipline of wilskracht voor nodig hebt.

Dagelijkse dingen als douchen, tanden poetsen, koffie zetten, etc. en zelfs autorijden hebben je hersenen zo vaak gedaan dat je er niet meer over na hoeft te denken. Het gaat eigenlijk min of meer vanzelf.

Motivation get's you started. Habits keep you going!

Wil jij je doel bereiken? Leg dan je focus op het aanleren van nieuwe gewoontes die bijdragen aan jouw persoonlijke doel. Probeer hierin zo consequent mogelijk te zijn. Dit is in het begin lastig, maar je zult merken dat het langzaam een vast onderdeel wordt van je dagelijkse ritueel en na een tijdje weet je zelfs niet beter. Het hoeven niet gelijk hele grote veranderingen te zijn. Begin gewoon klein en bouw het langzaam op.

5. Gun jezelf tijd

Ineens moet je dingen anders gaan doen: Meer bewegen, meer plannen, betere keuzes maken, leren omgaan met lekkere trek, etc. Je zult bewust bezig zijn om oude gewoontes te vervangen en nieuwe gewoontes aan te leren. Dit is vaak niet iets wat je "wel even doet", maar waar je langzaam maar zeker beter in wordt. Gun jezelf tijd om dit leren.

Het aanleren van gewoontes kan best lang duren en sommige aanpassingen in je leefstijl zullen makkelijker zijn dan andere. Wees geduldig en geef je zelf de ruimte om fouten te maken. Als het een dag niet lukt, pak het dan gewoon de dag erna weer op. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt om vol te houden.

6. Minder denken, meer doen

Als je gemotiveerd bent dan is er weinig aan de hand. Je zit in een goeie flow en alles gaat bijna vanzelf. Er komt echter altijd een punt waarop je motivatie afneemt. De stress op je werk neemt toe, je relatie loopt niet lekker, je hebt het te druk met je studie of er gebeuren andere dingen die ervoor zorgen dat je enthousiasme wegzakt.

Ga dan niet zitten wachten tot "alles weer rustiger wordt" of "je weer even de motivatie moet vinden". Je wordt dan slachtoffer van je eigen uitstelgedrag en dat maakt het zelfs lastiger om überhaupt nog iets te doen.

Als je gaat nadenken over "wat je eigenlijk zou moeten doen", dan wordt het steeds moeilijker om dingen weer op te pakken en het zorgt er vaak voor dat we terug vallen in oude gewoontes. Maak in plaats daarvan de afspraak met jezelf (en/of je coach of andere mensen uit je omgeving) om je aan je plan te te houden.

Denk er niet te lang over na en pak het allemaal zo snel mogelijk weer op. Wat je doet brengt je namelijk uiteindelijk dichter bij je doel, niet wat je denkt!

7. Actie komt voor motivatie

De meeste mensen wachten totdat ze "de motivatie vinden" om iets in hun leven te veranderen en eindigt regelmatig in een teleurstelling. Langzaam verdwijnt het beeld dat ze voor ogen hadden en ze beginnen zelfs te twijfelen of ze wel over de juiste mentaliteit beschikken om hun doelen te bereiken.

Het is dan ook belangrijk om te onthouden dat actie niet het gevolg is van motivatie, maar met name de oorzaak ervan is. Als je iets wilt veranderen dan zal je actie moeten ondernemen en iets moeten gaan doen. Actie is de brandstof voor je motivatie. 

Doe iets!. De kleinste stap die je kunt zetten is vaak al genoeg om jezelf inspireren én te motiveren om door te gaan. Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet. Als je maar begint. Het is altijd beter om te beginnen en iets te doen, dan voortdurend te blijven nadenken over hoe het zou moeten gebeuren of wat de uitkomst ervan zal zijn. 

Conclusie

Om je doelen te bereiken zal je een plan moeten maken en hier aan moeten werken. Het hebben van een plan en het creëren van nieuwe gewoontes zijn hierbij de beste tools.

Beginnen is niet altijd even gemakkelijk en voor veel mensen vaak het lastigst. Het is dan belangrijk om iets te gaan doen. Het maakt niet uit wat. Als je eenmaal bent begonnen en je focust op het maken van (kleine) veranderingen, dan zal je merken dat het steeds beter gaat en het je steeds minder moeite kost.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als je maanden achter elkaar vol energie aan je doelen zou kunnen werken met hetzelfde enthousiasme als toen je begon. Maar iedereen heeft goede en slechte dagen en niemand is iedere dag 100% gemotiveerd.

Waar het omgaat is dat je ermee bezig blijft en stappen blijft zetten richting jouw doelen. Hoe langer je het volhoudt, des te beter het zal gaan en hoe beter het gaat, des te langer zal je het volhouden. Dit is de beste manier om je motivatie vast te houden en is het bereiken van jouw doel alleen nog maar een kwestie tijd!