Collageen is één van de belangrijkste bouwstenen van het menselijk lichaam. Dit essentiële goedje wordt helemaal natuurlijk en vanzelf aangemaakt. Helaas zijn er ook oorzaken waardoor de aanmaak afneemt. In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.

Natuurlijke aanmaak van collageen

Het menselijk lichaam bestaat voor zo’n 15 tot 20% uit eiwitten. Ongeveer ⅓ van deze eiwitten is collageen. Collageen zijn de belangrijke bouwstenen die zorgen voor een soepele huid en spieren, sterke botten en gezonde gewrichten en pezen. Kortom: collageen is een vitaal onderdeel voor een sterk en gezond lichaam.

Gelukkig wordt dit belangrijke goedje door het lichaam zelf aangemaakt. Heel simpel samengevat werkt dat als volgt:

  • Eiwitten worden opgebouwd uit aminozuren.
    • In collageen zijn glycine, proline en hydroxyproline de meest aanwezige aminozuren.
    • Hydroxyproline wordt gemaakt door proline en lysine te combineren. Dit proces vereist vitamine C.
  • Door deze aminozuren te combineren creëert het lichaam het eiwit collageen.

Afname van natuurlijke aanmaak

Het lichaam maakt dus helemaal vanzelf collageen aan. Niets meer aan doen dus? Helaas zijn er verschillende oorzaken die de natuurlijke aanmaak van collageen verminderen of zelfs helemaal doen stoppen.

Oorzaken zijn:

  • Natuurlijke productie vermindert - Rond het 25e levensjaar vermindert de aanmaak van collageen en neemt de productie met ongeveer 1% per jaar af (1).
  • Vitamine C tekort - Om het aminozuur hydroxyproline te creëren is vitamine c nodig (2). Door een tekort kan het eiwit collageen niet opgebouwd worden.
  • Roken - Mensen die jarenlang veel roken, hebben vaak een slechtere huid (3). Roken vermindert de hoeveelheid zuurstof die doorgegeven wordt aan weefsels. Hierdoor beschadigt collageen en kan het zijn werk niet doen.
  • Zonlicht - Te veel UV beschadigt de huid en vermindert de aanwezigheid van collageen (4). Goed insmeren dus en niet te lang bakken!
  • Suiker - Te veel suiker zorgt voor een stijging van de stof insuline. Dit leidt tot een toename van enzymen die collageen vervolgens weer afbreken (5).
  • Stress - Stress kan leiden tot ontstekingen (6) en verhoogt je cortisolniveaus. Om je er weer bovenop te helpen, verkiest het lichaam de productie van andere stoffen boven het aanmaken van collageen (7).

Aanmaak van collageen stimuleren

Wanneer je ouder wordt, vermindert de natuurlijke productie van collageen gegarandeerd. Ook al raak je geen sigaret aan in je leven, slik je dagelijks vitamine c supplementen en ben je voorzichtig met UV, suikers en stress. Daar is helaas niet zoveel aan te doen. Gelukkig zijn er wel manieren om de aanmaak van collageen te stimuleren.

1. Plantaardige voeding

Zoals een bakker veel brood kan bakken wanneer hij genoeg meel, water, gist en zout in huis heeft, gaat hetzelfde principe op bij de productie van collageen. Door plantaardige voeding te eten die rijk is aan vitamine c en de aminozuren waaruit collageen wordt opgebouwd (glycine, proline en lysine), kan je de natuurlijke productie van collageen stimuleren.

  • Voeding met veel vitamine c: paprika, aardbeien, broccoli en citrusvruchten
  • Voeding met veel proline: asperge, champignon en kool 
  • Voeding met veel glycine en lysine: bonen, noten en zaden

2. Supplementen

Het kan lastig zijn om bovenstaande aminozuren in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen. Bijvoorbeeld omdat je niet van deze groenten houdt of omdat je een partner hebt die 's avonds af en toe liever wat anders eet. Om zeker te zijn dat je toch altijd de stoffen binnenkrijgt die nodig zijn om collageen te produceren, kan je daarom kiezen voor supplementen.

Een goed voorbeeld is de Collageen Booster van Orangefit! Het is de eerste vegan-friendly Collageen Booster van Nederland, bevat alle stoffen om de natuurlijke aanmaak van collageen te stimuleren en is 100% plantaardig geproduceerd.