Je gaat op vakantie om te genieten van een drankje en lekker eten, maar komt vervolgens wel vaak thuis met een aantal extra kilo's.

In dit artikel leggen we uit waarom je aankomt tijdens je vakantie en vertellen we uiteraard wat je kunt doen om deze extra vakantiekilo's weer kwijt te raken. Goed nieuws, je hoeft niet op een crashdieet! 

Waarom kom je aan tijdens je vakantie?

De meest voor de hand liggende reden is dat mensen gewoon lekker los gaan, niet letten op wat ze eten, drinken en minder bewegen tijdens hun vakantie waardoor ze aankomen. Meer eten, meer snacks, meer alcohol en minder beweging zijn dan hele duidelijke oorzaken.

Maar vergeet niet dat je lichaam voor het grootste gedeelte bestaat uit vocht. Je vochthuishouding heeft dus een grote invloed op je lichaamsgewicht. Dit is ook een belangrijke oorzaak waarom je aankomt tijdens je vakantie. Zeker wanneer je op vakantie gaat naar een warm land dan zal je lichaam door de hogere temperatuur meer vocht vast houden.

Hoe raak ik mijn vakantie kilo’s weer kwijt?

Is het je niet gelukt om tijdens je vakantie op gewicht te blijven? Geen paniek. Ga na je vakantie gewoon weer terug naar je oude routine en ga weer eten en sporten zoals je gewend was. Dit is vaak al voldoende om die extra vakantie kilo’s kwijt te raken.

Om je lichaam een handje te helpen kun je de eerste paar weken na je vakantie ietsje strenger zijn voor jezelf. Je hoeft hiervoor echt niet één of ander crashdieet te volgen, maar maak gewoon een paar kleine aanpassingen en je komt al een heel eind:

1. Vermijd de extra's

Drink even een aantal weken geen alcohol en probeer de extraatjes die je jezelf normaal gesproken af en toe gunt even een aantal weken te vermijden. Dus even geen koekje bij je koffie en gewoon een kop (kruiden) thee in plaats van die grote cappuccino of soja latte.

2. Drink meer water

Een glas frisdrank of vruchtensap is af en toe best lekker, maar levert wel calorieën. Drink daarom koffie, thee, lightdranken en met name water. Dit zorgt er niet alleen voor dat je geen (extra) calorieën binnen krijgt maar ook dat je vaak minder snel honger of trekt hebt.

3. Eet eiwitrijke en vezelrijke maaltijden

Eiwitrijke en vezelrijke maaltijden verzadigen over het algemeen goed en voorkomen dat je sneller honger krijgt dan wanneer je vette en calorierijke tussendoortjes eet. 

4. Eet meer groenten en fruit

Groenten en fruit zijn rijk aan vezels en voedingsstoffen en bevatten weinig calorieën. Maak dit de basis van je dagelijkse maaltijden en je bent die extra vakantie kilo's zo weer kwijt.

[ Lees ook: 6 tips om af te vallen die werken ]

Conclusie

Wanneer je op vakantie gaat heb je minder controle op je voeding en eet je vaak dingen die je thuis niet regelmatig eet. Ook houdt je lichaam meer vocht vast. Dit zorgt er vaak voor dat je iets zwaarder wordt tijdens je vakantie.

Vakanties zijn bedoeld om te ontspannen en te genieten en het is echt niet nodig om alles tijdens je vakantie te vermijden.

Extra hulp nodig met het kwijtraken je vakantiekilo’s?

Fit Green Meal Diet is een uitgebalanceerde plantaardige maaltijdvervanger met alle voedingstoffen die je nodig hebt om op een gezonde manier af te vallen. Het helpt je om op een gezonde manier minder calorieën binnen te krijgen.

Ook kunnen we je bij Orangefit helpen met een persoonlijk voedingsschema. Lees hier meer over het Orangefit voedingsadvies!