Slim trainen en goed eten zijn essentieel voor een fit lichaam. Maar wist je dat slaap net zo essentieel is en dat je van trainen beter gaat slapen?

In dit artikel bespreken we welke effecten trainen heeft op je slaap.

Je lichaamstemperatuur regelt je slaap

Intensieve workouts zoals krachttraining, interval training, CrossFitt, fitness en kickboksen ondersteunen een goede slaap en een goede nachtrust.

Probeer echter wel te voorkomen dat je vlak voor bedtijd gaat trainen. Je lichaamstemperatuur stijgt namelijk tijdens trainingen met een hoge intenstiteit.

Deze verhoging kan tot wel vier uur duren (afterburn effect). Daarna daalt je lichaamstemperatuur weer tot onder het punt als wanneer je niet getraind zou hebben. Deze daling in de lichaamstemperatuur is het signaal voor je lichaam om te gaan slapen.

Afgifte van groeihormonen

Als je een atleet bent of als je een actieve levensstijl naleeft, dan heeft een goede nachtrust meerdere voordelen voor je. Niet alleen zal je lichaam herstellen van een harde training en alle prikkels van de dag verwerken, het zorgt er ook voor dat je hormoonhuishouding beter wordt gereguleerd.

Dit heeft de volgende redenen:

1. Tijdens je slaap maximaliseert je lichaam de productie van anabole hormonen zoals testosteron en MGH (menselijk groeihormoon) waarmee je spieren kunnen herstellen en groeien.

2. Een goede nachtrust verhoogt de aanmaak van het verzadigingshormoon leptine en verlaagt het zogenaamde hongerhormoon ghreline, waardoor je eerder verzadigd bent minder snel honger krijgt.

3. Een goede nachtrust heeft bovendien een positief effect op je stofwisseling en ondersteunt je glucosemetabolisme en insulinegevoeligheid. Dit betekent dat de koolhydraten uit je voeding op de juiste manier worden afgebroken en efficiënter worden gebruikt als energiebron.

De koolhydraten worden dan opgeslagen zoals je dat zou willen: als glycogeen (energie) in je spieren in plaats van overtollige energie (vetweefsel).

Conclusie

Intensieve trainingen verbeteren je nachtrust. Probeer 's avonds voor zoveel ontspanning te zorgen, want als je vlak voor het slapen intensief gaat sporten kom je moeilijk in slaap.

Dit komt door je verhoogde lichaamstemperatuur. Tijdens je slaap kunnen je spieren het best herstellen en groeien omdat je lichaam dan het meeste testosteron en MGH aanmaakt.

Ook is een goede nachtrust bevordelijk tegen hongeraanvallen, omdat je lichaam in je slaap meer leptine en minder ghreline aanmaakt.

Slaap en training gaan hand in hand met elkaar. Verbeter je slaap en je zult zien dat je eerder progressie boekt en je prestaties veel sneller verbeteren.