De mooie dagen van het jaar hebben we achter de rug. Tijd om je truien weer tevoorschijn te halen en je voor te bereiden op verkoudheid en griep. Winter is coming!

Wist je dat je weerstand in de herfst en winter niet lager is dan in de zomer? Je weerstand heeft het alleen een stuk zwaarder te verduren.

Wil je weten wat jij kunt doen om in de winter gezond te blijven? Lees dan hieronder onze 8 tips. 

1. Roken

Jup, going strong op plek nummer één is roken. Naast vele andere minder fijne aspecten van roken is het ook niet geweldig voor je weerstand. Als je je weerstand echt een plezier wilt doen dan stop je met roken. De menselijke afweer wordt opgedeeld in aangeboren immuniteit en verworven immuniteit, roken tast beide aan. En dat is niet zo best. (1)

2. Slapen als een roos

Dat slaap belangrijk is weten we tegenwoordig wel. Maar doen we er dan genoeg aan om te zorgen dat we onze benodigde slaap krijgen? Meestal niet! Naast betere concentratie, het verwerken van je dag en een betere spijsvertering zorgt goed slapen ook voor een betere immuniteit tegen ziekteverwerkers.

Vanavond toch maar op tijd naar bed in plaats van eindeloos Netflixen?

Beter slapen? Begin vandaag!

  • Leg je telefoon minimaal een uur voor het slapengaan weg
  • Lees een boek
  • Ga iedere dag rond dezelfde tijd slapen
  • Zorg voor een gemiddelde temperatuur van 18 graden in je slaapkamer
  • Eet niet meer na 9 uur ‘s avonds

3. Vitamine D

Van vitamine C is altijd beweerd dat het de belangrijkste bestrijder is van verkoudheden. Dat lijkt toch niet zo te zijn. Het klopt dat vitamine C je weerstand op peil houdt, maar uit onderzoek blijkt dat vitamine D een grotere rol speelt bij het al of niet ontstaan van verkoudheid. (2)

Een klein gebrek aan vitamine D maakt je al behoorlijk vatbaar. De meeste vitamine D krijg je binnen via het daglicht op je huid, maar in het donkere winterseizoen is er juist een gebrek aan licht. Veel mensen krijgen dan te weinig vitamine D binnen.

Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Ook leveren vlees en eieren vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie).

Wil je liever een plantaardig en duurzamer alternatief? Probeer dan onze plantaardige vitamine D3 uit mos!

4. Gebruik salvestrolen

Groente en fruit bevatten naast vitaminen en mineralen ook andere stoffen die je weerstand op peil houden. Een van die bio-actieve stoffen is de groep van de salvestrolen. Dat zijn stoffen die planten aanmaken om zich tegen bacteriën, virussen en schimmelinfecties te beschermen. Hard wetenschappelijk bewijs is er nog niet, maar Britse onderzoekers durven al wel de conclusie te trekken dat salvestrolen het lichaam helpen wapenen tegen allerlei bedreigingen.

Groenten en fruit die salvestrolen bevatten zijn spruitjes, asperges, broccoli, waterkers, avocado, selderij, rucola, frambozen, zwarte bessen, meidoorn, rozenbottel, rode druiven en pruimen. Ook kruiden zoals basilicum, rozemarijn, salie, tijm, en kamille zijn rijk aan salvestrolen.

5. No stress zone

Stress heeft positieve, maar vooral ook negatieve effecten. Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Dit betekent dat je lichaam het voor de rest niet heel belangrijk vindt om zich bezig te houden met andere processen, zoals bijvoorbeeld je afweer.

Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties.

Tips om stress te verminderen:

  • Ga lekker bewegen
  • Let op je ademhaling
  • Achterhaal de oorzaak van je stress en bespreek dit met een vriend(in)
  • Doe leuke dingen met vrienden of familie

6. Eet de regenboog

Gevarieerd eten en genoeg groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Selenium, magnesium, vitamine C, vitamine D en ijzer zijn onder andere zijn onmisbaar voor een sterke afweer. Wanneer je gezond en gevarieerd krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen.

Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 250 gram groente eet en twee stukken fruit.

Hieronder wat tips om gevarieerder én gezonder te eten:

  • Doe één per week al je boodschappen, hierdoor koop je gezondere producten
  • Mealprep voor de drukkere weken
  • Zorg voor gezonde snacks tussen je maaltijden door
  • Eet genoeg, zorg dat je de benodigde calorieën binnenkrijgt

7. Vervang je biertje door een 0.0%’tje

Af en toe een drankje is heerlijk! Maar doe het met mate. En dat is, zeker in sociale activiteiten, voor veel mensen toch lastig. Vervang daarom af en toe je drankje voor een 0% versie want alcohol verzwakt je immuunsysteem waardoor je eerder infecties oploopt.

Een 0.0%tje hoeft echt geen straf te zijn. Een virgin cocktail, Radler of 0% cider; ook op festivals kun je tegenwoordig lekkere én alcoholvrije drankjes drinken. En dat maakt je katers niet alleen minder erg, het zorgt ook voor een betere weerstand als je je alcoholistische drankjes switcht voor alcoholvrij. 

8. Was je handen

Goede hygiëne in de vorm van je handen wassen voordat je eten gaat klaarmaken zal een groot deel van de infecties tegen gaan. Ook na een tripje met het OV of betalen met geld is een wasbeurt verstandig. 

Zorgen voor een sterke weerstand? Dat doe je door onze tips te volgen. Mis je nog een tip in ons rijtje, let us know!