Voel je je vaak uitgeput, moe, gestrest en kun je wel wat extra energie gebruiken?

Deze 7 tips zorgen ervoor dat je meer energie opbouwt, makkelijker opstaat, meer focus krijgt en je minder futloos voelt.

1. Beweeg meer

Door dagelijks te bewegen en regelmatig te trainen verbruikt je lichaam energie. Door vaker te trainen geef je jouw lijf een signaal om zich aan te passen. Dit zorgt ervoor dat je lijf meer energie kan produceren en hierdoor krijg je dus weer meer energie.

2. Drink meer water

Water is essentieel voor je lichaam. We verliezen dagelijks veel vocht waardoor het lichaam uitgedroogd raakt. Dit is uiteraard nadelig voor je energielevels. Het verliezen van 1-2 procent vocht zorgt al voor mindere prestaties, dus probeer dagelijks voldoende water (1,5 tot 2 liter) te drinken.

3. Eet meer groente en fruit

Ongezonde voeding rooft je lichaam van energie. Eet je veel bewerkte (fabrieks-) voeding, dan is de kans groot dat je een vitamine- en/of mineralentekort hebt. Je lichaam heeft dan onvoldoende voedingsstoffen om jouw de nodige energie te geven. Bovendien bevatten veel fabrieksproducten allerlei kunstmatige toevoegingen die niet altijd even goed zijn voor je lijf.
Eet daarom veel groente en fruit (meer dan 2 stuks per dag is echt geen probleem), meer verse producten en laat de meeste verpakte producten links liggen.

4. Slaap meer

Dit klinkt nogal voor de hand liggend. Toch zijn er nog veel mensen die te weinig aandacht schenken aan hun slaap. Een goede nachtrust is de basis voor het opbouwen van meer energie. Voor de meeste mensen is 7 à 8 uur slaap per dag voldoende om weer helemaal bij te laden.

Houdt er rekening mee dat niet alleen de hoeveelheid slaap, maar ook de kwaliteit van je slaap een grote impact heeft. Probeer elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan, zorg voor een koele, donkere slaapkamer en zet alle elektronische apparatuur uit. Ook kan het (als je daar tijd voor hebt) goed helpen om overdag een dutje/powernap te doen van 20 tot 30 minuten.

5. Verbeter je ademhaling

Een goede ademhaling is belangrijk voor je gezondheid. Het hebben van een langdurige, snelle en oppervlakkige ademhaling zorgt voor meer stress, slechtere concentratie en minder energie. Het kan zelfs leiden tot allerlei andere klachten als: hoofdpijn, nekpijn, schouderpijn en depressieve klachten.

Een diepere ademhaling zorgt daarentegen juist voor minder stress, een rustiger gevoel en meer ontspanning. Een lagere ademhaling (door je buik) helpt tevens je immuunsysteem, verbetert je spijsvertering en helpt je gemoedstoestand. Door regelmatig aandacht te hebben voor je ademhaling bespaar je dus een heleboel energie.

6. Ga de natuur in

De natuur is een bron van rust en ontspanning. Ga wat vaker naar buiten en zoek de vrije natuur. Een strandwandeling, fietsen door het bos of een rondje door het park. Je zult merken dat je hierna een stuk beter voelt.

Het is ook aangetoond dat patiënten die zich na een operatie meer in de natuur begeven sneller genezen en herstellen dan patiënten die dit niet doen [1]. Vaker naar buiten zorgt tevens voor meer zonlicht en daarmee de aanmaak van vitamine D. Een belangrijk hormoon dat ook betrokken is bij ons immuunsysteem.

7. Doe wat je leuk vindt

Als je de dingen doet die je leuk vindt, dan heb je meer zin om te werken, ben je minder snel moe en werk je langer door. Ook het hebben van een doel geeft je energie. Maak een lijstje van de dingen die je leuk vindt en/of waar je echt blij van wordt. Je zult merken dat dit je bijna geen energie kost.

Je voelt je juist blijer, gelukkiger, productiever en voldaan!

Find-what-you-love-to-do