Zeker in de wintermaanden is het voor veel mensen lastiger om uit bed te komen. Sommige mensen stappen moeiteloos uit bed, maar er zijn er genoeg die het een nachtmerrie vinden wanneer de wekker gaat.

In dit artikel geven we 7 tips die ervoor zorgen dat je voortaan een stuk gemakkelijker je bed uitkomt.

1. You snooze? You lose.

Sta op zodra de wekker gaat en laat je gedachten je niet overhalen om eindeloos te gaan liggen snoozen. Dit komt de kwaliteit van je rust niet ten goede en kan er zelfs voor zorgen dat je overdag juist sneller moe bent en slechter presteert.

2. Regelmaat

Sta altijd op hetzelfde tijdstip op. Ook in het weekend. Je lichaam houdt van regelmaat en raakt zo gewend aan het tijdstip waarop je wakker wordt. Dit geldt overigens ook voor het tijdstip waarop je naar bed gaat.

3. Verplaats je wekker

Het beste is om elke dag voor je wekker wakker te worden. Dit zorgt ervoor dat je slaap niet onderbroken wordt en moeilijker maakt om op te staan.

Heb jij echt een wekker nodig? Zet deze dan aan de andere kant van je kamer. Op deze manier train je jezelf om sneller op te staan, wanneer die afgaat. Je moet daarna uiteraard niet weer je bed in duiken.

4. Doe een rekensom

Installeer deze app en zet je hersenen gelijk aan het werk met het oplossen van een rekensom voordat je je alarm uit kunt zetten.

5. Licht

Licht is belangrijk bij het opstaan. Het geeft je hersenen een signaal dat het de aanmaak van melatonine (slaaphormoon) moet remmen en meer cortisol (stresshormoon) moet aanmaken om wakker te worden.

Dus open je gordijnen en laat het licht naar binnen. In de winter is een wake-up-light een goede oplossing om op een meer natuurlijke manier wakker te worden.

6. Zorg voor routine

Drink een glas water, maak een kop koffie of thee, mediteer, doe een aantal rek- en strekoefeningen, spring onder de douche. Dit creëert vanzelf een gewoonte en maakt het steeds makkelijker om wakker te worden.

7. Hou vol

Het heeft even tijd nodig en kan de eerste paar weken lastig zijn om je slaapritme te veranderen. Door het rustig op te bouwen, kun je je lichaam laten wennen aan je nieuwe routine.

Je zult dan zien dat het steeds makkelijker wordt om jezelf sneller uit bed te krijgen en beter je bed uit te komen.