Je gaat op vakantie om te genieten van een drankje en lekker eten, maar komt vervolgens wel thuis met een aantal extra kilo’s die je er voor je vakantie zo fanatiek had afgekregen.

In dit artikel leggen we uit hoe het komt dat je aankomt tijdens je vakantie en vertellen we wat je kunt doen om deze extra vakantie kilo's weer kwijt te raken.

Waarom kom je aan tijdens je vakantie?

De meest voor de hand liggende reden is dat mensen gewoon lekker los gaan, niet letten op wat ze eten en drinken en minder bewegen tijdens hun vakantie waardoor ze aankomen. Meer eten, meer snacks, meer alcohol en minder beweging zijn dan hele duidelijke oorzaken.

Hou jij hier wel rekening mee tijdens je vakantie? Dan zijn er een aantal redenen waarom je toch zwaarder wordt.

1. Je houdt meer vocht vast

Je lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit vocht en je vochthuishouding  heeft een hele grote invloed op je lichaamsgewicht. Dit is de belangrijkste reden waarom je aankomt tijdens je vakantie. Zeker wanneer je op vakantie gaat naar een warm land dan zal je lichaam door de hogere temperatuur meer vocht vast houden.

2. Je eet minder groenten en fruit

Natrium (zout) en kalium reguleren onder andere de vochtbalans in je lichaam. Omdat je op vakantie (waarschijnlijk) minder groenten en fruit eet krijg je minder kalium binnen waardoor je lichaam minder vocht verliest.

3. Je eet meer zout

Als je meer zout eet houdt je lichaam ook meer vocht vast. Wanneer je tijdens je vakantie veel in restaurants eet dan zal je eten over het algemeen een stuk zouter zijn dan wanneer je thuis kookt. Hierdoor krijg je al snel veel meer zout binnen dan normaal.

4. Je eet meer koolhydraten

Nee. Het eten van meer koolhydraten zorgt er niet gelijk voor dat je lichaam meer vet op slaat. Het zorgt echter wel voor meer vocht.

Wanneer je (meer) koolhydraten eet gaat je lichaam namelijk een groot deel van deze koolhydraten omzetten in reserve-energie of glycogeen. Glycogeen wordt in je lichaam opgeslagen in je spieren met behulp van water.

Neem je een cocktail of een ijsje? Of ga je een avondje aan de pizza of pasta? Dan zal je vetmassa echt niet gelijk toenemen maar zal je lichaam wel meer vocht op slaan en dat zorgt er uiteindelijk voor dat je zwaarder wordt.

Hoe kun je vakantie kilo’s voorkomen?

In eerste instantie niet. Zoals we hiervoor al hebben beschreven is de kans groot dat je vocht vast houden gaat tijdens je vakantie. Het heeft dus geen zin om je hier druk om te maken.

Je kunt zeker wel overeten, maar je moet het nogmaals wel heel erg overdrijven wil je ook daadwerkelijk al je goede resultaten teniet doen.

Wanneer je tijdens je vakantie actief blijft en gewoon een aantal bewuste(re) keuzes maakt en niet het halve buffet opschept, dan kun je gewoon een leuke vakantie hebben en hoef je niet te stressen over een kilootje (vocht) meer of minder.

[ Lees ook: Hoe kun je gezond blijven eten op vakantie? ]

Hoe raak ik mijn vakantie kilo’s weer kwijt?

Is het je niet gelukt om tijdens je vakantie op gewicht te blijven? Geen paniek. Ga na je vakantie gewoon weer terug naar je oude routine en ga weer eten en sporten zoals je gewend was. Dit is vaak al voldoende om die extra vakantie kilo’s kwijt te raken.

Om je lichaam een handje te helpen kun je de eerste paar weken na je vakantie ietsje strenger zijn voor jezelf. Je hoeft hiervoor echt niet één of ander crashdieet te volgen, maar maak gewoon een paar kleine aanpassingen en je komt al een heel eind:

1. Vermijd de extra's

Drink even een aantal weken geen alcohol en probeer de extraatjes die je jezelf normaal gesproken af en toe gunt even een aantal weken te vermijden. Dus even geen koekje bij je koffie en gewoon een kop (kruiden) thee in plaats van die grote cappuccino of soja latte.

2. Drink meer water

Een glas frisdrank of vruchtensap is af en toe best lekker, maar levert wel calorieën. Drink daarom koffie, thee, lightdranken en met name water. Dit zorgt er niet allen voor dat je geen (extra) calorieën binnen krijgt maar ook dat je vaak minder snel honger of trekt krijgt.

3. Eet eiwitrijke en vezelrijke maaltijden

Eiwitrijke en vezelrijke maaltijden verzadigen over het algemeen goed en voorkomen dat je snel weer honger of trek krijgt dan wanneer je vette en calorierijke tussendoortjes eet. 

4. Eet meer groenten en fruit

Groenten en fruit zijn rijk aan vezels en voedingsstoffen en bevatten weinig calorieën. Maak dit de basis van je dagelijkse maaltijden en je bent die extra vakantie kilo's zo weer kwijt.

[ Lees ook: 6 tips om af te vallen die werken ]

Conclusie

Wanneer je op vakantie gaat heb je minder controle op je voeding en eet je vaak dingen die je thuis niet regelmatig eet.

Dit zorgt er vaak voor dat je iets zwaarder wordt tijdens je vakantie, maar heeft in de meeste gevallen te maken met vocht en is verder niet echt iets om je druk over te maken.

Vakanties zijn bedoeld om te ontspannen en te genieten en het is echt niet nodig om alles tijdens je vakantie te vermijden.

Voorkomen is uiteraard wel beter dan genezen en met een aantal strategische keuzes kun je al voorkomen dat je tijdens je vakantie kilo’s aankomt die je er na de vakantie weer af wilt hebben.

Extra hulp nodig met het kwijt raken je vakantie kilo’s?

Fit Green Meal Diet is een uitgebalanceerde plantaardige maaltijdvervanger met alle voedingstoffen die je nodig hebt om op een gezonde manier af te vallen. Fit Green Meal Diet heeft weinig calorieën, is rijk aan eiwitten en vezels en levert alle vitaminen en mineralen die je lichaam dagelijks nodig heeft.

Ideaal om je ontbijt, lunch of avondeten mee te vervangen of te nemen als verantwoord tussendoortje.  Met Fit Green Meal Diet ben je na je vakantie binnen no-time weer terug op je oude gewicht!