Het internet staat inmiddels vol met advies en tips om af te vallen en er zijn de laatste jaren behoorlijk wat dieetboeken bijgekomen om mensen te helpen met afvallen.

Toch zijn er nog steeds denkfouten die heel veel mensen maken en ervoor zorgen dat ze vaak de mist in gaan en uiteindelijk weer vastlopen.

In dit artikel bespreken we daarom 6 tips die helpen met afvallen, maar die nog te weinig worden besproken.

1. Er bestaat geen goede en slechte voeding

De meeste mensen willen graag horen of iets goed of slecht is. Dit maakt het namelijk veel makkelijker om te bepalen of je iets “wel of niet mag eten”.

Het is echter een hele grote misvatting om te denken dat iets goed of slecht is als het gaat om voeding. Bepaalde voedingsmiddelen zijn zeker wel gezonder dan andere producten, maar af en toe iets nemen dat minder voedzaam is zal echt geen negatieve invloed hebben op je gewicht of je gezondheid.

Het is goed om voor jezelf een aantal regels op te stellen over wat je wel en niet wilt eten, maar dit hoeft niet altijd maar 100% gezond te zijn.

Het gaat uiteindelijk om je gehele voedingspatroon. Zolang je bewust bent van wat je neemt en controle hebt over wat je dagelijks eet, dan kun je best iets eten dat niet in het “gezonde rijtje” past.

2. Het is niet zwart-wit

Dit is een veel voorkomend probleem dat aansluit aan bij ons vorige punt. Wanneer je te streng bent voor jezelf en gaat denken in goed of fout, dan is de kans groot dat je vroeg of laat dingen gaat denken als: “het heeft allemaal geen zin” of “nu heb ik het toch al verpest”.

Onthoudt nogmaals dat een keertje “zondigen’ totaal geen impact heeft op het grote(re) plaatje. Geniet ervan en pak het de volgende dag weer op door de juiste keuzes te maken en deze kleine terugval gewoon te compenseren.

Het hoeft niet helemaal perfect. Wanneer je niet meer kunt genieten van iets lekkers of streeft naar het perfecte dieet, dan is de kans dat je terugvalt of opgeeft heel erg groot en wordt het tijd om even een stapje terug te nemen.

3. Je hoeft niet alles te veranderen

Eén van de grootste fouten die mensen maken is dat ze in één keer alles proberen te veranderen. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen, maar voor het overgrote deel van de mensen is het niet haalbaar om hun complete leefstijl in één keer om te gooien.

Maak daarom langzaam kleine aanpassingen in je dieet en je dagelijkse routine. Het zijn juist die kleine veranderingen die je kunt maken in je leven, die zorgen voor blijvende resultaten.

Hoe kleiner de aanpassing, hoe minder de weerstand en des groter de kans is dat je het daadwerkelijk kunt volhouden.

4. Als iets te mooi lijkt, dan is het waarschijnlijk zo

Of het nu gaat om dagen lang detoxen, exotische sapkuren of geweldige superfoods waarmee je vele kilo’s kunt kwijtraken in een hele korte tijd.

Wanneer iets te extreem klinkt of je eigenlijk diep van binnen het gevoel hebt dat het te mooi is om waar te zijn, dan is dit zeer waarschijnlijk het geval.

Hoe geweldig iets ook klinkt, trap niet in deze valkuil en bescherm jezelf tegen de illusie dat het eenvoudig is. Zo voorkom je dat je de motivatie kwijt raakt en jezelf uiteindelijk (weer) teleurstelt.

5. Afvallen is niet eenvoudig

Het behalen en behouden van je streefgewicht is veel meer dan gezond eten en regelmatig sporten. Het is een doorlopend proces waar je energie in moet steken en continue aandacht aan zult moeten blijven besteden.

Het is een mindset die je moet creëren. Maak afspraken met jezelf en je omgeving (en een coach) om ervoor te zorgen dat je het kunt blijven volhouden.

Als je er vele jaren over gedaan hebt om qua gewicht en figuur te zijn waar je nu bent, dan zal je moeten accepteren dat je dit niet in een paar maanden kunt omdraaien.

6. Afvallen is een langzaam proces

Iedereen wil graag zo snel mogelijk afvallen en het internet staat vol met programma’s en pakketten die in een korte tijd geweldige resultaten beloven.

De praktijk laat echter zien, dat er jaren overheen kunnen gaan voordat iemand daadwerkelijk afslankt en het er afhoudt.

Op gewicht blijven is voor de meeste mensen het grootste probleem en bij mensen die al heel lang “op dieet zijn”, kan het soms wel een aantal jaren duren voordat ze pas tevreden zijn.

Realiseer je dat het (veel) langer gaat duren dan je in eerste instantie in je hoofd hebt. Dit is natuurlijk niet fijn om te horen, maar het vergroot écht je kansen op succes!

Heb je hulp nodig met gezond en verantwoord afvallen? Bestel dan het Fit Green Meal Diet afslankpakket. Met het Afslankpakket ontvang je van ons een persoonlijk voedingsschema zodat je weet wat je moet eten en ontvang je daarnaast twee zakken Fit Green Meal Diet.