Wat zijn eiwitten?

Eiwit is net als koolhydraten en vetten één van de macronutriënten of voedingsstoffen die ons lichaam kan voorzien van energie. Hoewel eiwitten wel energie kunnen leveren aan het lichaam, wordt deze taak grotendeels uitgevoerd door koolhydraten en vetzuren en zelden door eiwitten.

Eiwitten zijn vooral bekend als de bouwstenen van ons lichaam en onze spieren. Eiwit bouwt echter niet alleen spierweefsel, maar herstelt, beschermt en verbetert alle soorten weefsel en is de bouwsteen van elke cel in ons lichaam. Daarnaast heeft eiwit nog veel meer functies en is het betrokken bij heel veel belangrijke processen in ons lichaam zoals o.a. de spijsvertering, de stofwisseling en de werking van onze hersenen en ons zenuwstelsel.

Eiwitkwaliteit

Dierlijke eiwitten hebben een ruime hoeveelheid aan essentiële en niet-essentiële aminozuren, terwijl plantaardige eiwitten vaak minder essentiële aminozuren bevatten. Granen bevatten bijvoorbeeld veel methionine en weinig lysine en bij (de meeste) peulvruchten is het net weer andersom.

Een aantal uitzonderingen hierop zijn o.a. erwteneiwit, hennepzaad, quinoa en producten gemaakt van sojabonen (sojayoghurt, sojamelk, tofu en tempé). Dit zijn namelijk complete plantaardige eiwitbronnen die net als vlees en zuivel een hoge hoeveelheid aan essentiële aminozuren bevatten.

Maar ook (een combinatie van) peulvruchten (bonen, linzen), volle granen, noten, zaden, verschillende groenten en paddenstoelen zijn rijk aan eiwitten en leveren zo alle essentiële aminozuren.

Waar het om gaat, is dat je voldoende eiwitten binnen krijgt en je lichaam van alle essentiële aminozuren voorziet. Of deze aminozuren nu uit dierlijke of uit plantaardige producten komen, maakt niet uit.

Eiwitten en afvallen

Eiwitten spelen een belangrijke rol bij gewichtsverlies en kunnen helpen om op een gezonde manier af te slanken.

Een eiwitshake bevat veel eiwitten, helpt bij verzadiging en levert in vergelijking met de gemiddelde maaltijd of tussendoortje veel minder calorieën.

Eiwitten zonder suiker

Veel eiwitshakes zitten vol met toegevoegde suikers. Hierdoor kunnen ze alsnog veel calorieën bevatten en zijn dus minder geschikt als maaltijdvervanger of verantwoord tussendoortje. Het is daarom beter om te kiezen voor pure eiwitten zonder suiker en andere overbodige toevoegingen.

Eiwitpoeder zonder suiker

Fit Green Protein is een 100% natuurlijk eiwitpoeder gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Fit Green Protein wordt gezoet met natuurlijke stevia, bevat geen toegevoegde suikers en is helemaal vrij van synthetische en kunstmatige stoffen. Dit maakt Fit Green Protein de ideale keuze voor iedereen die op een bewuste en verantwoorde wijze bouwt aan een gezond en fit lichaam!

Eiwitshake zonder suiker

Het drinken van een eiwitshake voor of na het sporten is een lekkere en eenvoudige manier om aan je dagelijkse eiwitten te komen. Veel sporters en atleten maken hier gebruik van, omdat eiwitten bijdragen aan spiergroei en helpen om sneller te herstellen na een training.

Een eiwitshake is een uitstekende aanvulling voor mensen die grotendeels plantaardig eten (vegetariërs en veganisten). Voor ouderen (vanwege een hogere eiwitbehoefte). En een verantwoorde keuze bij gewichtsbeheersing en bij het afvallen.